Hvad er bruttoavanceprocent?

Hvad er bruttoavanceprocent?

Bruttoavanceprocent er et vigtigt indikator for enhver virksomhed der ønsker at forstå sin økonomi og rentabilitet. Bruttoavanceprocent viser, hvor meget af en virksomheds salgsindtægter, der er tilbage efter at have betalt for de variable omkostninger forbundet med produktion eller levering af varer og tjenester. En høj bruttoavanceprocent er et tegn på, at en virksomhed har…

Hvad er nulpunktsomsætning?

Hvad er nulpunktsomsætning?

Når det kommer til nøgletal i indtjeningsevne analyse, så er nulpunktsomsætningen blandt de vigtigste nøgletal. Ved at kende til en investerings nulpunktsomsætning kan du få et indblik i, hvor meget en virksomhed kan omsætte i en given tidsperiode, for at få et omsætning, der går i 0. Dvs. at hvis virksomheden omsætter for mindre end nulpunktsomsætningen,…

Hvordan laver man en indtjeningsevne analyse?

Hvordan laver man en indtjeningsevne analyse?

Analyse af en virksomheds indtjeningsevne er en essentiel del af en virksomhedsanalyse. Med en indtjeningsevne analyse kan du analysere hvor gode en virksomhed er til at generere overskud af deres omsætning. Uden at have udført et ordentlig indtjeningsanalyse, kan en virksomhed ikke opnå succes i længere sigt. Indtjeningsevne nøgletal Når man skal analysere en virksomheds…

En guide til det perfekte virksomhedsanalyse

En guide til det perfekte virksomhedsanalyse

At lave en virksomhedsanalyse er en essential del af en lille virksomhed og startups vej til succes. Men hvad indeholder en virksomhedsanalyse? Og hvordan kan du udføre en virksomhedsanalyse, der vil medbringe vækst til enhver virksomhed? En virksomhedsanalyse i 2023 skal både tage omstændigheder fra både interne og eksterne forhold. Der findes adskillige virksomhedsanalyser modeller…

Guide til det perfekte eksterne analyse

Guide til det perfekte eksterne analyse

Med en ekstern analyse er målet at forstå en virksomheds eksterne forhold og fange mulighederne og undgå trusler der befinder sig ude på markedet. Der findes adskillige eksterne analyse modeller der kan hjælpe dig med at identificere problemer og muligheder. Nogle af de bedste eksterne analyse modeller er: Eksterne analyser skal ende ud i en SWOT…

Guide til det perfekte intern analyse

Guide til det perfekte intern analyse

Med en intern analyse er målet at forstå en virksomheds interne forhold og komme med strategiske løsninger og forbedringer. Der findes adskillige interne analyse modeller der kan hjælpe dig med at identificere problemet. Nogle af de bedste interne analyse modeller er: Interne analyser skal ende ud i en SWOT analyse og TOWS analyse, så du…

Find din markedsførings og salgskanaler med BMC

Find din markedsførings og salgskanaler med BMC

Kanaler er en essentiel del af BMC modellen og til din interne analyse. Kanaler i BMC modellen giver et indblik i hvordan en virksomhed sælger sine produkter og hvordan de får kommunikere deres værditilbud til kunden. B2B eller B2C Der findes flere former for salgskanaler som en virksomhed kan bruge. Nok det første en virksomhed…

Identificere og forstå dit kundesegment i BMC

Identificere og forstå dit kundesegment i BMC

Kundesegment er en af de vigtigste blokke i BMC modellen og din interne analyse. Kundesegmentet repræsentere de specifikke grupper af kunder som en virksomheder gerne vil sælge deres produkter og services til. At Forstå og identificere en kundesegment er et essentielt del ved udbyggelse af et succesfuld forretningsmodel. Ved at fokusere mod et specifikt gruppe…

Hvad er værditilbud?

Hvad er værditilbud?

Værditilbuddet er det midterste blok i BMC modellen og nok også det allervigtigste. En virksomheds værditilbud er en service eller produkt der er unikt eller svært at efterligne. Værditilbuddet fortæller fordelene ved en virksomheds produkt. I midten af BMC modellen kan vi se værditilbuddet (Value Proposition). Her kommer det værdi virksomheden giver til kunden. Værditilbuddet…

BMC Model

BMC Model

Business Model Canvas, eller bedre kendt som BMC modellen, er et visuelt værktøj, der bruges til at kortlægge og analysere en virksomheds forretningsmodel. BMC modellen hjælper virksomheder med at forstå og kommunikere deres værditilbud, kundesegmenter, indtægtsstrømme og ressourcer, der er nødvendige for at skabe og levere værdi til kunden. BMC modellen består af ni indbyrdes…