Hvad er en SWOT analyse?

Hvad er en SWOT analyse?

En SWOT analyse er den bedste måde at konkludere en analyse på. Efter at have færdiggjort din interne og eksterne analyse, kan du med SWOT analysen finde virksomhedens styrker og svagheder og derefter finde løsninger til at forbedre virksomhedens business. Men hvordan laver man en SWOT analyse? og er det det værd? Intern og ekstern…

Hvad er gearing

Hvad er gearing

Har du nogensinde spekuleret over, hvad er gearing? Det er et ret vigtigt fagbegreb at kende, især hvis du er i erhvervslivet. Gearing er dybest set en måde at bruge dine ressourcer til at få en fordel i forhold til nogen eller noget andet. For eksempel, hvis du har mange penge, kan du bruge disse…

Hvad er likviditetsgrad

Hvad er likviditetsgrad

Hvad er likviditetsgraden? Likviditetsgraden er et mål for en virksomheds evne til at betale sin kortfristede og langfristede gæld. Jo højere likviditetsgraden er, jo bedre er en virksomhed i stand til at betale sin kortfristede og langfristede gæld. Dette mål er vigtigt for både virksomhedsejere og studerende. likviditetsgraden kan signalere potentielle finansielle problemer for en…

Hvad er organisk vækst

Hvad er organisk vækst

Organisk vækst er en vækstproces der foregår i en virksomhed. Organisk vækst er udvikling i et virksomheds forretning, der ikke stammer af et resultat ved opkøb. Væksten kommer altså fra salg af flere produkter eller åbninger af nye forretninger. Organisk vækst udelukker altså andre former for vækst såsom erhvervs ydelser eller fusioner. Organiske vækstmønstre er…

Hvad er dækningsbidrag?

Hvad er dækningsbidrag?

Hvad er dækningsbidrag? Dækningsbidrag er et af de mange vigtige nøgletal, som alle burde vide om deres virksomhed. Dækningsbidraget viser, hvor meget en virksomhed har tjent på ydelse eller vare, når de variable omkostninger bliver trukket fra omsætningen. Dækningsbidrag formel Ved beregning af dækningsbidrag formlen skal man trække variable omkostninger fra omsætningen. begge tal kan…

DuPont pyramiden

DuPont pyramiden

Dupont pyramiden viser sammenhængen mellem afkastningsgraden, overskudsgraden og aktivernes omsætningshastighed. Afkastningsgraden er det overordnede nøgletal for en virksomheds rentabilitet. Ved at bruge dupont pyramiden, kan man aflæse hvilke regnskabsposter der påvirker overskudsgraden, aktivernes omsætningshastighed og også afkastningsgraden. Dupont pyramiden går perfekt sammen men en rentabilitetsanalyse. lige efter du har udføre rentabilitetsanalysen (læs om rentabilitetsanalyse her),…

Hvordan udfører man en værdikædeanalyse?
|

Hvordan udfører man en værdikædeanalyse?

Porters værdikæde analyse er en analyseredskab, hvor en virksomheds primære aktiviteter og støtte aktiviteter analyseres. De primære og støtte aktiviteter skaber i fællesskab en værdi for kunden. Når man laver en værdikæde analyse, analyseres der for forbedringer i hele kæden, for at opnå en bedre likviditet. Men hvad er en værdikæde og hvordan kan man…

Ansoffs vækstmatrice

Ansoffs vækstmatrice

Når man taler om strategier, så handler det altid om at opnå vækst. Der findes i alt 2 former for vækst. Organisk eller uorganisk vækst. Strategier der omhandler vækst kaldes vækststrategier. I dette indlæg kan du blive klogere på en af de mest populære og brugte vækstmatricer, Ansoffs vækstmatrice Hvad er ansoffs vækstmatrice Ansoffs vækstmatrice…

Porters generiske strategier

Porters generiske strategier

Porters generiske strategier omfatter 4 konkurrencestrategier, der hver især beskriver en måde, hvorpå en virksomhed kan konkurrere med andre udbydere på markedet. De 4 konkurrencestrategier er: Som man kan se på porters generiske strategier, så opdeles konkurrencestrategien på grundlag af følgende 2 valg: Konkurrencestrategier Som tidligere sagt, så indeholder porters generiske strategier 4 konkurrencestrategier. Hver…