Hvad er soliditetsgrad?

Hvad er soliditetsgrad?

Når det kommer til nøgletal, så er soliditetsgraden blandt de vigtigste. Soliditetsgraden er et mål for en virksomheds finansielle sundhed. Soliditetsgraden bruges til at danne et overblik over hvor stor en andel af en virksomheds aktiver der er placeret i fremmedskapitalen i forhold til egenkapitalen.Ved at beregne en virksomheds soliditetsgrad får du et bedre indblik…

Hvad er overskudsgrad

Hvad er overskudsgrad

Når det kommer til nøgletal, så er overskudsgraden nok en af de vigtigste nøgletal af dem alle. Overskudsgraden viser hvor meget af omsætningen der er tilbage efter de faste og variable omkostninger er dækket. Jo højere et overskudsgrad en virksomhed har, jo bedre er det. Ved at forstå en virksomheds overskudsgrad kan du bedre forstå en virksomheds…

Hvad er afkastningsgrad

Hvad er afkastningsgrad

Når det kommer til nøgletal, så er afkastningsgraden nok en af de vigtigste nøgletal af dem alle. Afkastningsgraden er et mål for, hvor godt en investering klare sig. Jo højere afkastgraden er, jo flere penge tjener du på din investering. Afkastningsgraden indikere altså hvor profitabel en investering har været og hjælper investorer med at tag bedre…

En guide til det perfekte virksomhedsanalyse

En guide til det perfekte virksomhedsanalyse

At lave en virksomhedsanalyse er en essential del af en lille virksomhed og startups vej til succes. Men hvad indeholder en virksomhedsanalyse? Og hvordan kan du udføre en virksomhedsanalyse, der vil medbringe vækst til enhver virksomhed? En virksomhedsanalyse i 2023 skal både tage omstændigheder fra både interne og eksterne forhold. Der findes adskillige virksomhedsanalyser modeller…

Guide til det perfekte eksterne analyse

Guide til det perfekte eksterne analyse

Med en ekstern analyse er målet at forstå en virksomheds eksterne forhold og fange mulighederne og undgå trusler der befinder sig ude på markedet. Der findes adskillige eksterne analyse modeller der kan hjælpe dig med at identificere problemer og muligheder. Nogle af de bedste eksterne analyse modeller er: Eksterne analyser skal ende ud i en SWOT…

Guide til det perfekte intern analyse

Guide til det perfekte intern analyse

Med en intern analyse er målet at forstå en virksomheds interne forhold og komme med strategiske løsninger og forbedringer. Der findes adskillige interne analyse modeller der kan hjælpe dig med at identificere problemet. Nogle af de bedste interne analyse modeller er: Interne analyser skal ende ud i en SWOT analyse og TOWS analyse, så du…

Find din markedsførings og salgskanaler med BMC

Find din markedsførings og salgskanaler med BMC

Kanaler er en essentiel del af BMC modellen og til din interne analyse. Kanaler i BMC modellen giver et indblik i hvordan en virksomhed sælger sine produkter og hvordan de får kommunikere deres værditilbud til kunden. B2B eller B2C Der findes flere former for salgskanaler som en virksomhed kan bruge. Nok det første en virksomhed…

Identificere og forstå dit kundesegment i BMC

Identificere og forstå dit kundesegment i BMC

Kundesegment er en af de vigtigste blokke i BMC modellen og din interne analyse. Kundesegmentet repræsentere de specifikke grupper af kunder som en virksomheder gerne vil sælge deres produkter og services til. At Forstå og identificere en kundesegment er et essentielt del ved udbyggelse af et succesfuld forretningsmodel. Ved at fokusere mod et specifikt gruppe…

Hvad er værditilbud?

Hvad er værditilbud?

Værditilbuddet er det midterste blok i BMC modellen og nok også det allervigtigste. En virksomheds værditilbud er en service eller produkt der er unikt eller svært at efterligne. Værditilbuddet fortæller fordelene ved en virksomheds produkt. I midten af BMC modellen kan vi se værditilbuddet (Value Proposition). Her kommer det værdi virksomheden giver til kunden. Værditilbuddet…

BMC Model

BMC Model

Business Model Canvas, eller bedre kendt som BMC modellen, er et visuelt værktøj, der bruges til at kortlægge og analysere en virksomheds forretningsmodel. BMC modellen hjælper virksomheder med at forstå og kommunikere deres værditilbud, kundesegmenter, indtægtsstrømme og ressourcer, der er nødvendige for at skabe og levere værdi til kunden. BMC modellen består af ni indbyrdes…