Hvad er PESTEL analyse?

Hvad er PESTEL analyse?

En PESTEL analyse er et værktøj, der bruges af virksomheder og organisationer til at identificere og analysere de vigtigste eksterne faktorer, der potentielt kan påvirke deres drift. Disse faktorer er ofte grupperet i seks brede kategorier: Ved at forstå de vigtigste drivkræfter og tendenser inden for hver af disse kategorier, kan virksomheder træffe bedre informerede…

DuPont pyramiden

DuPont pyramiden

Dupont pyramiden viser sammenhængen mellem afkastningsgraden, overskudsgraden og aktivernes omsætningshastighed. Afkastningsgraden er det overordnede nøgletal for en virksomheds rentabilitet. Ved at bruge dupont pyramiden, kan man aflæse hvilke regnskabsposter der påvirker overskudsgraden, aktivernes omsætningshastighed og også afkastningsgraden. Dupont pyramiden går perfekt sammen men en rentabilitetsanalyse. lige efter du har udføre rentabilitetsanalysen (læs om rentabilitetsanalyse her),…

Hvordan udfører man en værdikædeanalyse?

Hvordan udfører man en værdikædeanalyse?

Porters værdikæde analyse er en analyseredskab, hvor en virksomheds primære aktiviteter og støtte aktiviteter analyseres. De primære og støtte aktiviteter skaber i fællesskab en værdi for kunden. Når man laver en værdikæde analyse, analyseres der for forbedringer i hele kæden, for at opnå en bedre likviditet. Men hvad er en værdikæde og hvordan kan man…

Ansoffs vækstmatrice

Ansoffs vækstmatrice

Når man taler om strategier, så handler det altid om at opnå vækst. Der findes i alt 2 former for vækst. Organisk eller uorganisk vækst. Strategier der omhandler vækst kaldes vækststrategier. I dette indlæg kan du blive klogere på en af de mest populære og brugte vækstmatricer, Ansoffs vækstmatrice Hvad er ansoffs vækstmatrice Ansoffs vækstmatrice…

Porters generiske strategier

Porters generiske strategier

Porters generiske strategier er en ekstern analyse model, der omfatter 4 konkurrencestrategier, der hver især beskriver en måde, hvorpå en virksomhed kan konkurrere med andre udbydere på markedet. De 4 konkurrencestrategier er: Som man kan se på porters generiske strategier, så opdeles konkurrencestrategien på grundlag af følgende 2 valg: Konkurrencestrategier Som tidligere sagt, så indeholder…