BMC model

BMC Model

Business Model Canvas, eller bedre kendt som BMC modellen, er et visuelt værktøj, der bruges til at kortlægge og analysere en virksomheds forretningsmodel. BMC modellen hjælper virksomheder med at forstå og kommunikere deres værditilbud, kundesegmenter, indtægtsstrømme og ressourcer, der er nødvendige for at skabe og levere værdi til kunden. BMC modellen består af ni indbyrdes afhængige byggeklodser, som omfatter:

  1. Værditilbud – Det unikke værdi, som virksomheden sælger til sine kunder
  2. Kundsegment – De forskellige kundegrupper som virksomhed sælger til
  3. Kanaler – Hvordan sælger og markedsføre virksomheden deres produkter, er det online gennem butik osv.
  4. Kunderelation – Hvordan skaber og bibeholder virksomheden kunderelation
  5. Nøgleressourcer – Hvilken ressourcer skal virksomheden bruge for at lave deres produkter
  6. Nøglepartnere – Partnere virksomheden arbejdere med for at sælge, lave og markedsføre der produkter
  7. Nøgleaktiviteter – Aktiviteter som virksomheden skal udføre for at levere og lave deres produkter
  8. Omsætning – Hvordan skaber virksomhed omsætning? Hvilken produkter skaber mest eller mindst omsætning?
  9. Omkostning – Hvilken omkostninger har virksomheden.

Ved at analysere disse 9 blokke kan virksomheder finde frem til hvad deres kunder sætter pris på.

Hvordan bruges BMC modellen

BMC modellen er en af de mest fleksible og brugervenlige interne analyse modelller du kan finde for analyse af forretningsmodeller. BMC modellen kan hjælpe virksomheder med at analysere og forstå deres forretningsmodel og identificere områder for forbedring eller innovation. Her er nogle trin til hvordan man bruger BMC modellen:

  1. Identificere virksomhedens værditilbud, som noget af det første. virksomhedens værditilbud skal være unikt eller svært at efterligne. Find frem til hvilken problemer virksomhedens produkt løser og hvilken fordele kunder får ved køb af virksomhedens produkt.
  2. Identificere hvem kunden er. Sælger virksomheden B2B eller B2C? hvordan er demografien af målgruppen? hvilken problemer møder kunderne som virksomhedens produkt kan løse?
  3. Bestem virksomhedens kanal. Dette er måder hvorpå virksomheden kommunikere til sine kunder på. Markedsføre virksomheden online, offline eller begge dele? Ringer de ud til kunderne?
    Her skal du også finde ud af, hvordan virksomheden sælger sine produkter. Skal det være gennem retail butikker eller webshop eller begge dele?
  4. Definer de forhold virksomheden har til målgruppen. Vil de kontakte dem mindst 1 gange om måneden eller oftere? Vil de sende gratis varerprøver til dem?
  5. Identificere nøgleressourcerne. Disse er ressourcer som virksomhedens produkter ikke kan overleve uden. Dette kan være alt fra fysiske, online intellekt eller humanske ressourcer.
  6. Bestem virksomhedens nøglepartnere. Disse er partnere som virksomhedens ikke kan leve uden. Nøglepartnere kan hjælpe fra alt fra levering, distribution, marketing partnere, produktion osv.
  7. Identificere virksomhedens nøgleaktiviteter. Disse er aktiviteter som skal udfører for at lave og levere virksomhedens produkter. Her kan det være kundeservice, produktion, marketing osv.
  8. Hvordan tjener virksomhedens penge? Identificere måder hvorpå virksomhedens tjener penge. Har virksomheden kun produkt de sælger eller har de flere? Hvad tjener virksomheden flest penge? Betaler kunder kun 1 gang eller er det en subscription based produkt, hvor kunden betaler månedligt.
  9. Til sidst skal man identificere virksomhedens omkostninger. Hvor bruger virksomheden flest penge? Er der noget der kan erstattes? hvordan kan virksomhedens nedsætte deres omkostninger.
BMC model

Eksempel med Coca Cola

BMC modellen bliver brugt af både små og store virksomheder. Her er et eksempel over hvordan BMC modellen kan blive brugt til at analysere og beskrive Coca Cola forretningsmodel.

Værditilbud:
Coca Colas værditilbud er deres “hemmelige” opskrift på Coca Cola. Ingen andre kan intimidere denne opskrift. Coca Cola har også en række andre drikkevarer, som juice og sportsdrikke. Disse produkter er designet til at forfriske og hydrer kunderne. Derudover er Coca Colas drikkevarer set som markedets bedste.

Kundesegment:
Coca Cola sælger produkter til både B2C og B2B. Coca Cola er en drikkevarer der er beregnet til alle.

Kanaler:
Coca Cola sælger deres produkter gennem retail butikker, sodavandsautomater, restauranter og online.
Markedsføringen budgettet for Coca Cola er kæmpestort. Her laver de online markedsføring på Facebook, Google, YouTube osv. Derudover laves der også offline markedsføring såsom skilte, tv-reklamer, brochure osv.

Kunderelationer:
Coca Cola bibeholder deres relation til deres kunder gennem konkurrencer og arrangementer i sportsbegivenheder.

Nøgleressourcer:
Coca Cola nøgleressource er deres store distributions netværk, stærke brand og markedsførings kapaciteter. Du kan ikke gå til restaurenter, supermarkeder, butikker uden at se Coca Cola

Nøglepartnere:
Coca Cola har et stort netværk af partnere der inkludere distributions agenter, produktionspartnere, leverandører og mm. Derudover har Coca Cola også strategiske samarbejdsaftaler med andre mad og sodavands virksomhed, til at hjælpe med at levere og lave deres Coca Cola

Nøgleaktiviteter:
Coca Colas nøgleaktiviteter inkludere deres udvikling og markedsføring af deres produkter.

Omsætning:
Coca Cola tjener deres penge gennem salg af deres sodavand til B2C og B2B. derudover tjener Coca Cola også penge gennem licensaftaler og partnerskaber med tredje partier.

Omkostning:
Coca Cola er den virksomhed der bruger flest penge på markedsføring. Derudover bruger de flere milliarder på produktion af deres produkter, faciliteter, løn og mm.

Konklussion

BMC modellen er en af de mest brugte virksomhedsanalyse modeller til forståelse af forretningsmodeller og til at komme med forbedringer og innovationer. Ved at bruge de 9 blokke af BMC modellen, kan en virksomhed få en bedre forståelse af deres værditilbud, kundesegment, omsætning osv.

BMC modellen er især brugbart hvis du bruger den med en SWOT analyse og TOWS analyse. SWOT analysen hjælper virksomheder med at identificere de interne og eksterne forhold der kan have et indvirkning på virksomheden. TOWS analysen hjælper virksomheder med at planlægge strategier udefra konklusioner af SWOT analysen.
Ved at kombinere punkter fundet fra BMC modellen og punkter fra SWOT og TOWS analysen kan virksomheder bedre komme frem til forbedringer og komme med strategiske planlægning til disse forbedringer.

Gratis regnskabsprogram

Det kan være svært at holde styr på din økonomi, især når du er selvstændig eller driver en lille virksomhed.

Det kan være stressende og tidskrævende at jonglere med regninger og fakturaer. For ikke at nævne, at det er let at begå fejl, som kan ende med at koste dig penge.

Dinero er her for at hjælpe. Med Dineros gratis online-faktureringsprogram kan du oprette og sende fakturaer på få minutter. Desuden hjælper Dinero dig med at holde styr på din økonomi ved automatisk at beregne moms og bogføre fakturaer.

Så hvad venter du på? Opret et gratis konto hos Dinero her.

Similar Posts

5 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *