Virksomhedsanalyse

En guide til det perfekte virksomhedsanalyse

At lave en virksomhedsanalyse er en essential del af en lille virksomhed og startups vej til succes. Men hvad indeholder en virksomhedsanalyse? Og hvordan kan du udføre en virksomhedsanalyse, der vil medbringe vækst til enhver virksomhed?

En virksomhedsanalyse i 2023 skal både tage omstændigheder fra både interne og eksterne forhold. Der findes adskillige virksomhedsanalyser modeller der kan hjælpe dig med at analysere de interne og eksterne forhold i virksomheden. Dine interne og eksterne analyse skal derefter føres ud til en SWOT analyse. Med en SWOT analyse kan du få et bedre overblik over virksomhedens svagheder, styrker, muligheder og trusler.

Efter færdiggørelsen af SWOT analysen skal du bruge dine konklusioner fra din SWOT analyse til at lave en TOWS analyse. Med en TOWS analyse kan du planlægge strategiske vækstmuligheder, der kan hjælpe virksomheden med at opnå størst mulig vækst. Her er en lille gameplan til hvordan en virksomhedsanalyse kan se ud:

  1. Start ud med en intern analyse
  2. Efter det interne analyse, påbegyndes det eksterne analyse
  3. Konklusioner fra det interne og eksterne analyse skal i en SWOT analyse, så man har et bedre overblik over virksomhedens styrker, svagheder, muligheder og trusler
  4. Tilsidst skal der laves en TOWS analyse, for at finde mulige vækstmuligeder i markedet eller i virksomheden.

1. Intern analyse

I det interne analyse skal du komme frem til, hvilken styrker og svagheder din virksomhed har. Styrker er altså omstændigheder som din virksomhed har kontrol over, og giver en fordel til virksomheden. Styrker kan være godt brand, et godt kernekompetence, godt regnskab osv.
Svagheder er omstændigheder som din virksomhed har kontrol over, men giver en ulempe til virksomhed. Svagheder kan være dårlig lederskab, dårlig regnskab eller lang leveringstid.

I din interne analyse skal du finde frem til hvad virksomheden værditilbud er, kundesegment, hvordan er virksomhedens forretningsmodel, er deres regnskab godt eller dårligt og meget mere. Der findes adskillige interne virksomhedsanalyse modeller der kan hjælpe dig med at finde de interne styrker og svagheder i virksomheden. Du kan læse følgende indlæg for at få et dybdegående gennemgang af hvad vi mener er de bedste interne virksomhedsanalyse modeller:

Læs også vores guide om hvordan man udfører det perfekte interne analyse her.

2. Ekstern analyse

I det eksterne analyse ska du komme frem til, hvilken muligheder og trusler din virksomheder møder ude på markedet.
Muligheder er omstæningsheder som din virksomhed ikke har kontrol over, men er en fordel for din virksomhed. Det kan være mere E-handel blandt danskere eller mindre skatte procenter
Trusler derimod er omstændigheder som din virksomhed ikke har kontrol over, men er en ulempe for din virksomhed. Det kan eksempelvis være dårlige vejrændringer, nye lovbestemmelser osv.

I din eksterne analyse skal du komme frem til hvordan din kundesegment agere i markedet, konkurrenter, markedsforhold og meget mere. Ligesom med det interne analyse, så findes der adskillige eksterne virskomhedsanalyse modeller der kan hjælpe dig med at finde en virksomheds muligheder og trusler. Du kan læse følgende indlæg for at få et dybdegående gennemgang af hvad vi mener er de bedste eksterne virksomhedsanalyse modeller:

Læs også vores guide om hvordan man udfører det perfekte eksterne analyse her.

3. SWOT analyse

Du konkludere dine interne og eksterne analyse i en SWOT analyse. I din SWOT analyse skal du komme med alle de styrker, svagheder, muligheder og trusler som du har fundet frem til. Du kan opstille din SWOT analyse på følgende måde:

Virksomhedsanalyse

På den måde kan du få et godt og hurtigt overblik over hvilken fordele og ulemper dine virksomheder.

Læs mere om hvordan du udføre et fyldesgørende SWOT analyse her.

4. TOWS analyse

TOWS analyse er en fantastisk måde at ende sin virksomhedsanalyse på. TOWS analyse er et værktøj der bruges i strategisk planlægning for at hjælpe en virksomhed med at forstå de potentielle risici og muligheder, virksomheden kan stå over for.

Med TOWS analysen skal du komme frem til hvordan du bruger virksomhedens styrker, hvordan du nedegøre virksomhedens svageheder, hvordan du vil gribe mulighederne i markedet og hvordan du vil undgå truslerne i markedet.

TOWS analyse

Læs mere om hvordan du kan udføre et fyldestgørende TOWS analyse her.

Virksomhedsanalyse

Ved at følge de 4 trin og forstå de viste virksomhedsanalyse modeller. Vil du kunne finde vækstmuligheder eller trusler for enhver virksomhed, både store og små. Læs alle de fremviste indlæg på vores og andre sider for at få et mere dybdegående gennemgang af alle virksomhedsanalyse modellerne.

Gratis regnskabsprogram

Det kan være svært at holde styr på din økonomi, især når du er selvstændig eller driver en lille virksomhed

Det kan være stressende og tidskrævende at jonglere med regninger og fakturaer. For ikke at nævne, at det er let at begå fejl, som kan ende med at koste dig penge.

Billy.dk er her for at hjælpe. Med Billy.dk’s gratis online-faktureringsprogram kan du oprette og sende fakturaer på få minutter. Desuden hjælper Billy.dk dig med at holde styr på din økonomi ved automatisk at beregne moms og bogføre fakturaer.

Så hvad venter du på? Opret et gratis konto hos Billy.dk

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *