Værdikæde

Hvordan udfører man en værdikædeanalyse?

Forside » Hvordan udfører man en værdikædeanalyse?

Porters værdikæde analyse er en analyseredskab, hvor en virksomheds primære aktiviteter og støtte aktiviteter analyseres. De primære og støtte aktiviteter skaber i fællesskab en værdi for kunden. Når man laver en værdikæde analyse, analyseres der for forbedringer i hele kæden, for at opnå en bedre likviditet.

Men hvad er en værdikæde og hvordan kan man bruge værdikæden til at få det maksimale ud af sin virksomhed.

Hvad er en værdikæde

En værdikæde består af 9 elementer, der beskriver en virksomheds værdiskabende aktiviteter:

Værdikædeanalyse

Værdikæden er opdelt i 2 grupper. De primære aktiviteter og støtte aktiviteterne.

De 5 primære aktiviteter er:

1. Den indgående logistik

Den indgående logistik omfatter alle de aktiviteter der vedrører køb, bestilling, varetransport, modtagelse af varer, kontrol af varetransport, lagring af råvarer. Indgående logistik er vigtigt at få rigtigt, før man gå videre til de andre poster.

Den indgående logistik skal designes på en måde, så den bedst muligt passer virksomhedens værditilbud og strategier.

2. Produktion

Produktion omfatter alle de aktiviteter, der består i produktionsafdelingen, der transformere råvarer til færdigvarer. Det kan være maskiner, planlægning af hvor mange færdigvare der skal produceres og medarbejdere der fremstiller færdigvarerne.

3. Den udgående logistik

Virksomhedens udgående logistik opgave er at få bragt virksomhedens serivce og produkter ud til kunderne. Den udgående logistik står altså for modtagelsen af færdigvarerne fra produktionsafdelingen, samt lagering, ekspedition, distribution til butikken osv.

Derfor skal den udgående logistik designes på en måde, så den bedst muligt passer virksomhedens værditilbud og strategier.

4. Marketing og salg

Inden for markedsføring og salg inkludere alle aktiviteter, der vedrører de 4 p’er som er: product, place, promotion, price, people.

5. Service efter salg

Service efter salg er alle de aktiviteter der udfører efter salget af færdigvaren. Det kan være kundeservice, reklamation, garanti, reparation og mm.

Udover de primære aktiviteter, så har en virksomhed også 4 støtteaktiviteter. Støtteaktiviteterne har til formål at hjælpe de 5 primære aktiviteter, så forløbet fra start til slut, kan være så fejlfrit som muligt.

De 4 støtteaktiviteter er:

1. Virksomhedens infrastruktur:

Virksomhedens infrastruktur beskriver, hvordan ledelsen har bestemt at sætte virksomheden på med hensyn til organisationsstruktur, og hvordan virksomheden fungerer hver dag. Under virksomhedens infrastruktur kan man beskrive ledelsesformen, den generelle planlægning, beslutningstagerne og finansering af projekter.

Det er vigtigt at få styr på en virksomheds infrastruktur, før man gå videre til den næste støtteaktivitet

2. Menneskelige ressourcer

Her kigger man på om medarbejderne er motiveret til at udføre deres arbejde, hvordan medarbejderne er trænet, om de er uddannet, og alt andet der hører inden under medarbejderne.

3. Produkt og teknologiudvikling

Teknologi og maskiner har en stor indflydelse på produktionens kvalitet og hastighed. Processer, produktionsudstyr og lokaler tæller med i denne støtteaktivitet

4. Indkøb:

Her kigger man på fastlæggelsen af budgettet, valg af leverandører og ordreafgivelse for, hvad der skal købes til virksomheden.

Outsourcing:

Outsourcing handler om, at en virksomhed vælger at købe produkter og ydelser, den tidligere selv har produceret, hos en anden virksomhed, der normalt benævnes en underleverandør.

Årsager til outsourcing kan bl.a. være, at virksomheden opnår:

  • Bedre kvalitet ved at købe hos en specialist.
  • Lavere pris
  • At slanke og målrette organisationen.

Upstream

Ved upstream forstås alle de aktiviteter der udføres før produktet kan sælges.
Ved upstream kan en virksomhed vurdere om de gerne vil outsource, nogle af deres produktion eller arbejdsopgaver til andre lande, for at opnå en billigere pris.
Det kan også være at virksomheden vælger at samarbejde med en leverandører.

Når der er tale om upstream, så er der især tale om de de 3 primære aktiviteter:

  • Produktion
  • Indgående logistik
  • Udgående logistik

Downstream

Her overvejer en virksomhed, hvordan de vil få deres produkt ud på markedet. Det kan være med et effektivt digital marketing team eller vha, tv eller gadeskilte.

Det er her man isæt kigger på 2 primære aktiviteter

  • Markedsføring
  • Salg

Lean management:

Lean management handler om at sikre, at alle funktioner tilhører værdi til kunderne ved, at organisatorisk spild af virksomhedens ressourcer mindskes mest mulig.


Det er vigtigt, at virksomheden gennemgår alle enkeltaktiviteter i værdikæden med henblik på at sikre en  optimal anvendelse og brug af ressourcer. Det er vigtigt at formindske spild mest muligt.

Hvad er Benchmarking:

Benchmarking er en ledelsesproces, hvor organisationer evaluerer forskellige processor i forhold til såkaldte best practice, ofte i forhold til virksomheder i den samme branche.

Benchmarking indebære, at virksomheden opstiller og vurderer sine mål i relation til, hvad andre virksomheder opnår.

Ved at gøre dette kan man analysere andre virksomheder og se hvad de gøre der virker.

Service værdikæde

Serviceværdikæden er en videreudvikling af den originale værdikæde. Den originale værdikæde kritiseres ofte, da der er områder, der ikke giver den samme værdi for en servicevirksomhed.

Værdikæde

I denne model er der 4 primære aktiviteter og 4 støtteaktiviteter. Det er kun de primære aktiviteter, der er ændret i en servicevirksomheds værdikæde
De 4 primære aktiviteter er:

  • Produktudvikling:
    Ligesom i den originale værdikæde, så har en virksomhed brug for at produktudvikle nye produkter, for at bedre at kunne nå deres kunders behov
  • Markedsføring:
    I den originale værdikæde, var der kun fokus på de 4 p’er. Ved en servicevirksomheds værdikæde er der fokus på de 7 p’er. De 3 ekstra p’er er: process, people og physical evidence.
  • Salg:
    Ved salg er der stor fokus på salg og kundekontakt
  • Produktion af service og implementering:
    Det sidste led i en servicevirksomheds værdikæden er produktion af service og implementering.

    Ved servicevirksomheder skal der implanteres en helt anden strategi, når det kommer til service, da den originale værdikæde ofte ikke dækker de behov som en servicevirksomhed skal dække.

Den forenklede værdikæde

Den forenklede værdikæde

Mange anser den originale værdikæde som at være alt for meget og at man faktisk kun behøver 4 aktiviteter for at analysere en virksomhed. Disse 4 aktiviteter er

  • Produktudvikling
  • Produktion
  • Markedsføring
  • Salg og service

Derfor kom den forenklede værdikæde frem. Her bliver både upstream og downstream dækket og alle aktiviteterne bliver også dækket. Så hvis man synes at den originale Porters værdikæde er alt for meget, så kan man altid bruge den forenklede værdikæde.

Værdikædeanalyse eksempel

Nu hvor du forstår værdikæden og hvordan man udfører en værdikædesanalyse, kan vi begynde med at kigge på et kort eksempel over hvordan en stor virksomhed som Coca Colas værdikæde kunne se ud. Vi starter ud med at kigge på de primære aktiviteter:

Indgående Logistik:
Coca Cola modtager råvarer som sukker, karamel, pakker, flasker osv fra tusindvis af forskellige leverandører. Coca Cola har en af de størst supply chains du kan finde i verdenen.

Produktion:
Coca Cola har et kæmpe produktionsprocess der involvere at blande ingredienserne sammen, tilsætte drikkevarerne i flasker og pakker og til sidst sætte proppen på. Virksomheden har brugt flere milliardar kroner på teknologi og robotlager, så effektiviteten kan forøges og omkostningerne kan sænkes.

Udgående Logistik:
Coca Cola har et kæmpe distributions netværk der sørger for at den færdig produkt nå ud til butikker, restaurenter og supermarkeder i god tid. Coca Cola gøre både brug af deres egne distrubution transport og 3. parts distribution transport

Marketing og salg:
Coca Cola bruger flere millardar på deres markedsføring. Her forgår markedsføring både online i form af Facebook, Instagram og Twitter ads og offline markedsføring i form af busskilte og TV-reklamer. Disse markedsføringskanaler har skabt Coca Colas store og velkendte brand.

Coca Colas salgkanal forgår gennem supermarkeder, kiosker, restaurenter og meget mere.

Service efter salg:
Coca Cola tilbyder deres kunder service gennem deres hjemmeside eller over telefon.

Nu hvor de primære aktiviteter er færdige, kan vi kigge på støtteaktiviteterne.

Virksomhedens infrastruktur:
Coca Cola CEO er James Quincey. James Quincey står for virksomheden strategien og ledelse af virksomheden. Under James Quincey har vi:

  • Brian Smith – Præsident og Chief Opperating officer. Ansvar for virksomhedens dag til dag operation og sørge for at virksomheden rammer deres mål.
  • Francisco Crespo – Præsident i Europa, Mellemøsten og Afrika.
  • J. Alexander Douglas Jr – Præsident i Nord Amerika.
  • Helen Smith Price – Chief Financial Officer

Human Ressources:
Coca Cola har et kæmpe HR afdeling i de fleste lande hvor de befinder sig. Virksomheden vægter medarbejders mening højt og er altid åbne for at høre om deres problemer. Coca Cola sætter også et højt vøgt på træning og udvikling af medarbejdere.

Produkt og teknologiudvikling:
Coca Cola har investeret mange penge i research og udvikling af nye produkter. Derudover har Coca Cola også brugt penge på at forbedre produktions effektiviteten og at reducere omkostningerne.

Indkøb:
Coca-Cola har en stærk indkøbsproces, der omfatter en stringent udvælgelsesproces for leverandører og regelmæssige evalueringer af leverandørens ydeevne.

Porters værdikæde

Hvis du fandt værdikæden brugbart for din virksomhed. Så kan du også overveje at læse om en af porters andre modeller. Vi har også skrevet om porters generiske strategi, hvis du er interesseret om at læse om den.

Hvis du vil læse mere om andre nogle af de andre regnskabsanalyser og modeller, så kan du læse om dem her.

Læs også vores anden indlæg, Hvad er en SWOT analyse

Hvis du gerne vil have et gratis beregningsprogram der kan sende fakturaer, afregne moms,

Gratis regnskabsprogram

Det kan være svært at holde styr på din økonomi, især når du er selvstændig eller driver en lille virksomhed

Det kan være stressende og tidskrævende at jonglere med regninger og fakturaer. For ikke at nævne, at det er let at begå fejl, som kan ende med at koste dig penge.

Billy.dk er her for at hjælpe. Med Billy.dk’s gratis online-faktureringsprogram kan du oprette og sende fakturaer på få minutter. Desuden hjælper Billy.dk dig med at holde styr på din økonomi ved automatisk at beregne moms og bogføre fakturaer.

Så hvad venter du på? Opret et gratis konto hos Billy.dk

Similar Posts

7 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *