Intern analyse

Guide til det perfekte intern analyse

Med en intern analyse er målet at forstå en virksomheds interne forhold og komme med strategiske løsninger og forbedringer. Der findes adskillige interne analyse modeller der kan hjælpe dig med at identificere problemet. Nogle af de bedste interne analyse modeller er:

Interne analyser skal ende ud i en SWOT analyse og TOWS analyse, så du kan kommer med strategiske begrundelser til hvordan du kan forbedre en virksomheds interne forhold. Her er et godt udlæg i hvordan et godt interne analyse kan se ud.

Intern analyse

  1. Start ud med at udføre research over virksomheden og dens industri. Saml information om virksomhedens produkter, service, kunder, konkurrenter og mm.

  2. Brug BMC modellen til at have et visuelt overblik over virksomhedens værditilbud, nøglekunder, nøglepartnere, kundesegment osv.

  3. Udføre en værdikædeanalyse nu. Med en værdikæde kan du identificere de nøgleaktiviteter der bidrager til virksomhedens fordele. Med en værdikæde analyse kan du bedre forstå de interne forhold i virksomheden der styrker eller svagere virksomhedens værditilbud.

  4. Med en Regnskabsanalyse, få du et bedre indblik i virksomhedens økonomiske forhold. Hvis du kender til de økonomiske forhold i en virksomhed, kan du komme med bedre forslag, der passer til deres budget. Her kan du også bruge Dupont pyramiden til at finde årsagen i succes og fiasko.

  5. Med Ansoffs vækstmatrice kan du evaluere en virksomheds vækstpotentiale i et givent marked. Med Ansoffs vækstmatrice kan du finde de bedste vækststrategier for en virksomhed baseret på deres nuværende markedsposition og hvor meget risiko de er villige til at tage.

  6. Efter du har færdiggjort din interne analyse og evt. eksterne analyse skal du bruge SWOT analysen til at evaluere virksomhedens styrker, svagheder, muligheder og trusler. Dette hjælper dig med at forstå hvilken eksterne forhold en virksomhed har problemer med og hvordan disse kan fixes.

  7. Til sidst skal det hele sluttes af med en TOWS analyse. Her kommer du med strategiske løsninger, forbedringer og begrundelser til hvordan du vil forbedre virksomheden med dine tiltag.

Hvis du bruger disse interne analyse modeller grundigt. Vil du med garanti komme med strategiske forbedringer som vil forbedre enhver virksomhed. En intern analyse skal suppleres med en ekstern analyse, så du kan opnå det mest vækst og gevinster i din virksomhed. Som sagt før, så skal din interne og eksterne analyser ringe ud til en SWOT analyse, som så derefter ender ud i en ekstern analyse.

Hvis du gerne vil have en mere dybdegående forståelse for hver interne analyse modeller, kan du læse følgende indlæg:

Gratis regningsprogram

Virksomhedsejere skal bruge en masse tid på administrative opgaver som fakturering, afregne moms og bogføring af regninger.

Disse administrative opgaver kan tage meget tid, og det er svært at holde styr på det hele, når du har travlt med at drive din virksomhed.

Billy.dk er her for at hjælpe. Billy.dk tilbyder et gratis faktureringsprogram, der gør det nemt at sende fakturaer, afregne moms og bogføre regninger med få klik, helt gratis. Desuden er programmet sikkert og nemt at bruge.

Så hvad venter du på? Opret et gratis konto hos Billy.dk

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *