ansoffs vækstmatrice

Ansoffs vækstmatrice

Forside » Ansoffs vækstmatrice

Når man taler om strategier, så handler det altid om at opnå vækst. Der findes i alt 2 former for vækst. Organisk eller uorganisk vækst. Strategier der omhandler vækst kaldes vækststrategier. I dette indlæg kan du blive klogere på en af de mest populære og brugte vækstmatricer, Ansoffs vækstmatrice

Hvad er ansoffs vækstmatrice

Ansoffs vækstmatrice er en strategi, der skal give en virksomhed styrke til at vinde markedsandele på forskellige områder.

Ansoffs vækstmatrice er en intern analyse model til at sikre at virksomheden kan opnå vækst i et i forvejen konkurrencepræget marked. Ved brug af Ansoffs vækstmatrice kan virksomhedens muligheder for vækst meget simpelt og hurtigt ryge op

Grunden til at det er vigtigt for en virksomhed at have en vækststrategi er, at man kan på den måde finde den bedste konkurrenceevne for virksomheden. Uden en vækststrategi kan din virksomhed miste markedsandele. Derfor er det vigtigt for enhver virksomhed at kende til ansoffs vækstmatrice

Vækstmulighederne kan opdeles i 2 overordnede dimensioner: marked og produkt. Her opdeles hver dimension i yderligere 2 dimensioner: nuværende og nye.
Heraf er der skabt 4 forskellige vækststrategier:

Ansoffs vækstmatrice
Ansoffs vækstmatrice

Vækststrategier

På grundlag af de 4 dimensioner, har ansoffs skabt 4 forskellige vækststrategier. De 4 vækststrategier er:

  • Markedsindtrængning
  • Markedsudvikling
  • Produktudvikling
  • Diversifikation

Alle disse vækststrategier er kendetegnet ved, at virksomheden står overfor særlige udfordringer, som kræver en veltilrettelagt sammensætning af de 4 handlingsparametre, product, promotion, price og place.

Markedsindtrængning

Markedsindtrængning er en vækststrategi, hvor virksomheden forsøger at øge salget af sit eksisterende produkt til deres nuværende markeder. Der er mange måder hvorpå, virksomheden kan øge salget for deres nuværende marked. De kan eksempelvis øge afsætningen af der varer eller øge prisen. Virksomheden kan også prøve på at fange konkurrenternes markedsandele.

Denne vækststrategi er nok det nemmeste strategi, da virksomheden ikke står overfor nye konkurrenter eller nye markeder, men denne vækststrategi har også det mindste vækstpotentiale. Virksomheden vil udelukkende stå over for kendte kendte markedsforhold og virksomheden vil primært bearbejde med handlingsparametrene Price og promotion.

Markedsudvikling

Markedsudvikling er en vækststrategi, hvor en virksomhed forsøger at skabe vækst ved at sælge deres nuværende produkt på et helt nyt marked. Virksomheden ønsker ikke at sælge på et marked som de allerede sælger til.

Markedsudvikling kan fortages på 2 forskellige måder:

  1. Udvidelse af markedet til nye geografiske områder
    Når markedsudviklingen strategien fortages ved en udvidelse til nye geografiske områder, så kan det være tale om både nationale og internationale udvidelse af markedet. Risikoen er dog meget højere hvis man udvider til nye internationale markeder, som virksomheden aldrig har prøvet at være i før. Her skal man tage sig af nye kultur, normer og adgangsbarrierer på det nye marked.

    Derfor er det en god ide at først udvide sin virksomhed nationalt, før man begynder på det internationale udvidelse.

  2. Udvidelse af markedet til nye kundesegmenter
    Her vil man som virksomhed stadigvæk bruge de samme produkter, men sælge det til nye kunder, der kunne have anderlederes ønsker og behov. En udvidelse af kundesegment kunne være en virksomhed, der tidligere kun solgte til B2C og nu vælger at sælge produkterne til B2B markedet.


Med markedsudvikling som vækststrategi kan omsætningen og afsætningen godt falde i starten, da man først skal promovere deres produkt til de nye kunder, men når promoveringen er færdig og den nye marked har skabt kendskab til produktet, så vil omsætningen og afsætningen stige.
Virksomhed vil ved brug af markedsudvikling vækststrategi primært arbejde med handlingsparametrene, Product, Price og Promotion

Produktudvikling

Produktudvikling er en vækststrategi, hvor virksomheden prøver at sælge nyt produkt til deres nuværende marked. Virksomheden ønsker altså at introducere et helt nyt produkt, som deres nuværende marked ikke har kendskab til. Man ser ofte store virksomheder som Arla altid lave en ny variant af deres mejeriprodukter, som de så sælger til deres nuværende marked.

Med denne vækststrategi er der en meget stor usikkerhed omkring afsætningsmulighederne.
Med denne vækststrategi vil virksomheden i primært arbejde med handlingsparametrene, Product, Place og Promotion.

Diversifikation

Med Diversifikation som vækststrategi prøver virksomheden at sælge et helt nyt produkt til et nyt marked. Denne vækststrategi er det sværeste og dyreste at udføre. Diversifikation er helt klart den vækststrategi med den største vækstpotentiale, med høj risiko kommer der høje gevinster. Virksomheden vil med diversifikation strategi bearbejde markedet med alle 4 handlingsparametre.

Der skelnes mellem 2 forskellige former for Diversifikation:

  • Koncentrisk Diversifikation
  • Konglomerat Diversifikaiton

Koncentrisk Diversifikation

Ved koncentrisk diversifikation markedsfører virksomheden nye produktet til nye markeder, der allerede har synergi med andre produkter i produktportefølje.

Konglomerat Diversifikation

Kongolmerat diversifikation er det helt modsatte af koncentrisk diversifikation. Her fokusere man igen mod et nyt marked, med denne gang er det med produkter der ikke har nogen synergi med de resterende produkter i produktporteføljen.

Diversifikation er helt klart det dyreste vækststrategi, men det kan også være det mest profitable. high risk = high reward.

Hvordan planlægger man vækststrategier i praksis

Ansoffs vækstmatrice er et brugbart værktøj at bruge, når man analysere en virksomheds vækst potentiale og bestemme den bedste strategi til at opnå vækst. Før du begynder på at udføre ansoffs vækstmatrice, skal du kende til følgende faktorer:

  1. Identificere din virksomheds nuværende produkter og markeder: Det er vigtigt at før du begynder med at udvikle en vækststrategi, at du kender til at hvad og hvem virksomheden sælger til.
  2. Bestem dine vækstmål: Vil du have hurtigt vækst i det første år eller tænker du mere langmæssigt.
  3. Forstå Ansoffs 4 vækststrategier: Forstå fordelene og ulemperne ved hver vækststrategi og analysere hvilken vækststrategi passer til din virksomhed.
  4. Identificere mulighederne: Kig på mulighederne ude på markedet. Mulighederne skal passe dine vækstmål og din virksomheds budget og kapaciteter.
  5. Vælg vækststrategi: Vælg den vækststrategi der tilbyder det bedste potentiale for at opnå dine vækstmål og minimere risici.
  6. Udvikling af en action plan: Når du har udvalgt din vækststrategi, skal du begynde med at udvikle en action plan. Action planen skal indeholde de specifikke taktikker og milestones for at opnå dine vækstmål. Identificere de nødvendige ressourcer og få tildelt dem ordentlig.
  7. Implementer og overvåg planen: Sæt din plan i gang og overvåg dine fremskridt. Husk at kigge regelmæssigt om du opnår dine vækststrategi mål eller ej.
    Hvis du ikke opnår dine vækstmål, kan det være en god ide at få ændret dine vækststrategier.

Mere ligesom ansoffs vækstmatrice

Enhver virksomhed vil bruge ansoffs vækstmatrice på forskellige måder og derfor er der ikke 1 rigtig vækststrategi. Flere vækststrategier kan være det “rigtige”. Ansoffs vækstmatrice er derfor anset som en af de mest brugte eksterne vækststrategi modeller.

Hvis du fandt ansoffs vækstmatrice spændende, så vil du også kunne lide at læse om porters generiske strategi eller du kan også læse om hvordan man udfører en regnskabsanalyse her.

Gratis regningsprogram

Virksomhedsejere skal bruge en masse tid på administrative opgaver som fakturering, afregne moms og bogføring af regninger.

Disse administrative opgaver kan tage meget tid, og det er svært at holde styr på det hele, når du har travlt med at drive din virksomhed.

Billy.dk er her for at hjælpe. Billy dk tilbyder et gratis faktureringsprogram, der gør det nemt at sende fakturaer, afregne moms og bogføre regninger med få klik, helt gratis. Desuden er programmet sikkert og nemt at bruge.

Så hvad venter du på? Opret et gratis konto hos Billy.dk

Similar Posts

2 Comments

  1. Pingback: Anonymous
  2. I had this content saved some time before but my computer crashed. I have since gotten a new one and it took me a while to come across this! I also in fact like the design though.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *