SWOT analyse: Svagheder
Alle virksomheder har svagheder, som de ikke har opdaget endnu og dermed ikke kan løse. Dette er selvfølgelig et stort problem blandt mange virksomheder. Ved at udføre en SWOT analyse, kan din virksomhed finde alle de svagheder som de har, som stopper deres potentiale vækst. I dette indlæg vil vi særligt vise hvor du kan finde svaghederne i din virksomhed.
Intern analyse
Før du kan begynde med at udføre din SWOT analyse, skal du både have lavet en intern og en ekstern analyse færdig. Når man skal finde svagheder, skal disse findes ved en intern analyse. Intern virksomhedsanalyse modeller kan være, Værdikæde analyse, Rentabilitetsanalyse, BMC, ansoffs vækstmatrice og mange flere. Med disse interne modeller kan du finde utallige SWOT svagheder
I den interne analyse skal du komme frem til, hvilken svagheder din virksomhed har. Svagheder er altså omstændigheder som din virksomhed har kontrol over, men som giver virksomheden ulemper. Svagheder kan være dårligt brand, lav medarbejdertilfredshed, dårligt regnskab osv.
Hvilken svagheder kan en virksomhed have?
Som sagt før så er svagheder omstændigheder som din virksomhed har kontrol over, men giver virksomheden ulemper. For eksempel for en online shop, så kan en svaghed være at de få for mange returneringer tilbage igen eller at virksomhedens produkter ikke tilfredsstiller markedet efterspørgsel.
Andre interne forhold der kan være en svaghed for din virksomhed er: lav medarbejdertilfredshed, negativ overskud, lang leveringstid og mange flere.
TOWS
Med en TOWS analyse, kan du komme med strategier til hvordan du kan forhindre eller nedgøre dine svagheder.
Som du kan se på billedet, så kan en virksomheds svaghed kombineres med enten en virksomheds muligheder eller trusler. Hvis svagheden kombineres med en trussel, så kaldes det en Mani-Mini strategi. Modsat hvis svagheden kombineres med en mulighed, så kaldes strategien Mani-Maxi strategi.
Coca Cola Eksempel:
Her er en SWOT analyse over Coca Cola:
Styrker | Svagheder | Muligheder | Trusler |
Stærkt brand | Høj sukkerindhold i nogle produkter | Stigende efterspørgsel efter sundere drikkevarer | Nye regler om sukkerindhold i drikkevarer |
Loyale kunder | | Potentiel ekspansion til nye markeder | Øget konkurrence fra alternative drikkevarer |
Forskellige produkt tilbud | | | |
Ved at bruge en TOWS analyse, kan vi kombinere svagheden med virksomhedens mulighed og trussel. På den måde kan virksomheden forbedre eller helt nedgøre deres svaghed.
Vi kan se på Coca Cola eksemplet at deres største svaghed er at deres produkter har for højt sukkerindhold. En trussel som Coca Cola også møde er at der kommer nye regler om sukkerindhold i drikkevarer. Ved at kombinere svagheden med truslen kan Coca Cola komme med nye “sundere” drikkevarer, med lavere sukkerindhold. På denne måde kan de både overholde de nye sukkerindhold regler og få nedsat sukkerindholdet i deres nye produkter.
Læs mere om SWOT analyse
Hvis du vil læse mere om SWOT analyse. Så kan du læse følgende indlæg om SWOT analyse