SWOT analyse: styrker
Alle virksomheder har styrker, som de ikke får udnyttet. Dette er selvfølgelig et stort problem blandt mange virksomheder. Ved at udføre en SWOT analyse, kan din virksomhed finde alle de styrker, som de har, som de ikke få udnyttet. I dette indlæg vil vi særligt vise hvor du kan finde styrkerne i din virksomhed.
Intern analyse
Før du kan begynde med at udføre din SWOT analyse, skal du både have lavet en intern og ekstern analyse færdig. Når man skal finde styrker, skal disse findes ved en intern analyse. Intern virksomhedsanalyse modeller kan være, Værdikæde analyse, Rentabilitetsanalyse, BMC, ansoffs vækstmatrice og mange flere. Med disse interne modeller kan du finde utallige SWOT styrker
I den interne analyse skal du komme frem til, hvilken styrker din virksomhed har. Styrker er altså omstændigheder som din virksomhed har kontrol over, og giver en fordel til virksomheden. Styrker kan være godt brand, et godt kernekompetence, godt regnskab osv.
Hvilken styrker kan en virksomhed have?
Som sagt før så er styrker omstændigheder som din virksomhed har kontrol over, og giver en fordel til virksomheden. For eksempel for en online shop, så kan en styrke være at de kan levere produkter til kunden dagen efter de har bestilt eller at de har nordens største sortiment af onlinevarer.
Andre interne forhold der kan være en styrke for din virksomhed er: høj medarbejdertilfredshed, stor overskud, samarbejde med mange influencers og mange flere.
TOWS
Med en TOWS analyse, kan du komme med strategier til hvordan du kan bruge dine styrker.
Som du kan se på billedet, så kan en virksomheds styrke kombineres med enten en virksomheds muligheder eller trusler. Hvis styrken kombineres med en trussel, så kaldes det en Maxi-Mini strategi. Modsat hvis styrken kombineres med en mulighed, så kaldes strategien Maxi-Maxi strategi.
Coca Cola Eksempel:
Her er en SWOT analyse over Coca Cola:
Styrker | Svagheder | Muligheder | Trusler |
Stærkt brand | Høj sukkerindhold i nogle produkter | Stigende efterspørgsel efter sundere drikkevarer | Nye regler om sukkerindhold i drikkevarer |
Loyale kunder | | Potentiel ekspansion til nye markeder | Øget konkurrence fra alternative drikkevarer |
Forskellige produkt tilbud | | | |
Ved at kombinere Coca Colas styrke med deres muligheder og styrke, kan Coca Cola opnå enormt vækst. I Coca Colas eksempel kan vi se at der i markedet er stigende efterspørgsel efter sundere drikkevarer. Coca Cola styrke er at de har et stærkt brand og mange loyale kunder. Ved at kombinere muligheden med styrken, kan Coca Cola introducere nye produkter med lavt sukkerindhold, investere i marketingkampagner for at fremme de sundhedsmæssige fordele ved disse produkter eller samarbejde med sundhedsorganisationer for at fremme sund hydrering.
Læs mere om SWOT analyse
Hvis du vil læse mere om SWOT analyse. Så kan du læse følgende indlæg om SWOT analyse
One Comment