Mini-Maxi

TOWS analyse: Mini-Maxi

En TOWS analyse er et værktøj, der bruges i strategisk planlægning for at hjælpe en virksomhed med at forstå de potentielle risici og muligheder, virksomheden kan stå over for. TOWS står for Threats, Opportunities, Weaknesses og Strengths. Ved at analysere og kombinere disse 4 faktorer kan en virksomhed opnå en dybere forståelse af sin konkurrenceposition.

Kombinationer for hver af dem har hver deres navn. Mini-Mini, Maxi-Mini, Mini-Maxi og Maxi-Maxi. I dette indlæg vil vi især dykke ind i hvordan Maxi-Maxi strategien fungere.

Mini-Maxi

Mini-Maxi strategien er når en virksomhed kombinere sine svagheder med sine muligheder. Ved at kende til sine svagheder og muligheder ud på markedet, kan virksomheder afhjælpe svagheden og få udnyttet muligheden.

Analyse før TOWS analyse

Før du kan begynde med at udføre en TOWS analyse og finde dine Mini-Maxi strategier, skal du først have færdiggjort dine interne og eksterne analyser og have færdiggjort din SWOT analyse. Her skal du finde din virksomheds svagheder og muligheder på markedet.
En svaghed er omstændigheder som virksomheden har kontrol over og er en lempe for virksomheden. Det kan være en dårlig ledelse, lang leveringstid, lav kundetilfredshed osv.
Muligheder er omstændigheder som din virksomhed ikke har kontrol over, men giver en fordel til din virksomhed. det kan være lovændringer, voksende eller rigere målgruppe, vejrændringer osv.

I din interne og eksterne virksomhedsanalyse skal du komme frem til hvilken svagheder og muligheder din virksomhed har og kan møde. Du kan bruge følgende modeller til at finde en virksomheds svagheder og muligheder:

Interne modeller:

Eksterne modeller:

Efter at have lavet en ekstern og intern analyse og en SWOT analyse, kan du begynde med at lave din TOWS analyse og finde dine Mini-Maxi strategier.

Coca Cola eksempel
Her er en SWOT analyse over Coca Cola:

StyrkerSvaghederMulighederTrusler
Stærkt brandHøj sukkerindhold i nogle produkterStigende efterspørgsel efter sundere drikkevarerNye regler om sukkerindhold i drikkevarer
Loyale kunderPotentiel ekspansion til nye markeder
Øget konkurrence fra alternative drikkevarer
Forskellige produkt tilbud


Her kan vi se at Coca Colas svaghed er at deres produkter har et for højt sukkerindhold. Mulighederne på markedet er at der er stigende efterspørgsel efter sundere drikkevarer og der er en potentiel ekspansion til nye markeder.

Her kan det være en god ide at gå efter nye markeder, hvor folk ikke tænker særlig meget om sukkerindhold i drikkevarer.
Eller man kan lave en ny produkt med mindre sukkerindhold i produktet.

Læs mere om TOWS analyse

Vil du lære mere om TOWS analyse? Gennemse vores andre indlæg og opdater din viden indenfor TOWS analyse.

Similar Posts

3 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *