Maxi-Mini

TOWS analyse: Maxi-Mini

En TOWS analyse er et værktøj, der bruges i strategisk planlægning for at hjælpe en virksomhed med at forstå de potentielle risici og muligheder, virksomheden kan stå over for. TOWS står for Threats, Opportunities, Weaknesses og Strengths. Ved at analysere og kombinere disse 4 faktorer kan en virksomhed opnå en dybere forståelse af sin konkurrenceposition.

Kombinationer for hver af dem har hver deres navn. Mini-Mini, Maxi-Mini, Mini-Maxi og Maxi-Maxi. I dette indlæg vil vi især dykke ind i hvordan Maxi-Mini strategien fungere.

Maxi-Mini

Maxi-Mini strategien er når en virksomheds styrke kombineres med truslerne i verdenen. Ved at kende til sine styrker og truslerne, kan virksomheden komme med strategier, der vha af sine styrker kan omgå truslerne.

Analyse før TOWS analyse

Før du kan begynde med at udføre en TOWS analyse og finde dine Maxi-Mini strategier, skal du først have færdiggjort dine interne og eksterne analyser og have færdiggjort din SWOT analyse.
Her skal du finde din virksomheds styrker og trusler ude på markedet.
En styrke er omstændigheder som virksomheden har kontrol over og er en fordel for virksomheden. Det kan være en stærk kernekompetence, godt brand, gode leder osv.
Trusler er omstændigheder som din virksomhed ikke har kontrol over og giver problemer til virksomheden. det kan være lovændringer, faldende eller fattigere målgruppe, vejrændringer osv.

I din interne og eksterne virksomhedsanalyse skal du komme frem til hvilken styrker og trusler din virksomhed har og kan møde. Du kan bruge følgende modeller til at finde en virksomheds styrker og trusler:

Interne modeller:

Eksterne modeller:

Efter at have lavet en ekstern og intern analyse og en SWOT analyse, kan du begynde med at lave din TOWS analyse og finde dine Maxi-Mini strategier.

Coca Cola eksempel
Her er en SWOT analyse over Coca Cola:

StyrkerSvaghederMulighederTrusler
Stærkt brandHøj sukkerindhold i nogle produkterStigende efterspørgsel efter sundere drikkevarerNye regler om sukkerindhold i drikkevarer
Loyale kunderPotentiel ekspansion til nye markeder
Øget konkurrence fra alternative drikkevarer
Forskellige produkt tilbud

Vi kan se på eksemplet foroven at Coca Cola har en del styrker. De har mange loyale kunder, et stærkt brand og et stort produktsortiment. Trusler som de møder er at der er kommet nye regler om sukkerindhold i drikkevarer og der er øget konkurrence fra alternative drikkevarer.

Her kan vi ved at kombinere Coca Colas styrker med trusler komme med nye produkter med 0 eller mindre sukkerindhold. Vi ved at Coca Cola har mange loyale kunder der med glæde gerne vil købe de nye produkter. Andet man kan gøre er at tilbyde alternative drikkevarer. Det kan være man skal starte med at sælge Coca Cola energidrik.

Læs mere om TOWS analyse

Vil du lære mere om TOWS analyse? Gennemse vores andre indlæg og opdater din viden indenfor TOWS analyse.

Similar Posts

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *