TOWS analyse: Mini-Mini
En TOWS analyse er et værktøj, der bruges i strategisk planlægning for at hjælpe en virksomhed med at forstå de potentielle risici og muligheder, virksomheden kan stå over for. TOWS står for Threats, Opportunities, Weaknesses og Strengths. Ved at analysere og kombinere disse 4 faktorer kan en virksomhed opnå en dybere forståelse af sin konkurrenceposition.
Kombinationer for hver af dem har hver deres navn. Mini-Mini, Maxi-Mini, Mini-Maxi og Maxi-Maxi. I dette indlæg vil vi især dykke ind i hvordan Mini-Mini strategien fungere.
Mini-Mini
Mini-Mini strategien er når man kombinere en virksomheds svagheder med trusler. På den måde kan virksomheden komme på en strategi, der kan fjerne deres svaghed og nedgøre truslen.
Analyse før TOWS analyse
Før du kan begynde med at udføre en TOWS analyse og finde dine Mini-Mini strategier, skal du først have færdiggjort dine interne og eksterne analyser og have færdiggjort din SWOT analyse. En svaghed er omstændigheder som din virksomhed har kontrol over, men giver virksomheden ulemper. Det kan eksempelvis være dårlig lederskab, underskud i regnskabet, lang leveringstid osv.
Trusler er omstændigheder som din virksomhed ikke har kontrol over og giver problemer til virksomheden, det kan være lovændringer, faldende eller fattigere målgruppe, vejrændringer osv.
I din interne og eksterne virksomhedsanalyse skal du komme frem til hvilken svagheder og trusler din virksomhed har og kan møde. Du kan bruge følgende modeller til at finde en virksomheds svagheder og trusler:
Interne modeller:
Eksterne modeller:
- Pestel analyse
- Porters 5 Forces
- Kunderejsen
Efter at have lavet en ekstern og intern analyse og en SWOT analyse, kan du begynde med at lave din TOWS analyse og finde dine Mini-Mini strategier.
Coca Cola eksempel
Her er en SWOT analyse over Coca Cola:
Styrker | Svagheder | Muligheder | Trusler |
Stærkt brand | Høj sukkerindhold i nogle produkter | Stigende efterspørgsel efter sundere drikkevarer | Nye regler om sukkerindhold i drikkevarer |
Loyale kunder | | Potentiel ekspansion til nye markeder | Øget konkurrence fra alternative drikkevarer |
Forskellige produkt tilbud | | | |
Vi kan se på eksemplet foroven at en af Coca Colas svaghed er at nogle af deres produkter har for meget sukkerindhold. Deres 2 trusler er at der er kommet nye regler om sukkerindhold i drikkevarer og der er en øget konkurrence fra alternative drikkevarer.
Ved at kende til Coca Colas svaghed og trusler, kan Coca Cola komme med nye “sundere” drikkevarer, med lavere sukkerindhold. På denne måde kan de både overholde de nye sukkerindhold regler og få nedsat sukkerindholdet i deres nye produkter.
Læs mere om TOWS analyse
Vil du lære mere om TOWS analyse? Gennemse vores andre indlæg og opdater din viden indenfor TOWS analyse.
3 Comments