TOWS analyse: Maxi-Maxi
En TOWS analyse er et værktøj, der bruges i strategisk planlægning for at hjælpe en virksomhed med at forstå de potentielle risici og muligheder, virksomheden kan stå over for. TOWS står for Threats, Opportunities, Weaknesses og Strengths. Ved at analysere og kombinere disse 4 faktorer kan en virksomhed opnå en dybere forståelse af sin konkurrenceposition.
Kombinationer for hver af dem har hver deres navn. Mini-Mini, Maxi-Mini, Mini-Maxi og Maxi-Maxi. I dette indlæg vil vi især dykke ind i hvordan Maxi-Maxi strategien fungere.
Maxi-Maxi
Maxi-Maxi strategien er når en virksomhed kombinere sine styrker med sine muligheder. Ved at kende til sine styrker og muligheder ud på markedet, kan virksomheder opfange potentielt vækst som aldrig set før.
Analyse før TOWS analyse
Før du kan begynde med at udføre en TOWS analyse og finde dine Maxi-Maxi strategier, skal du først have færdiggjort dine interne og eksterne analyser og have færdiggjort din SWOT analyse. Her skal du finde din virksomheds styrker og muligheder på markedet.
En styrke er omstændigheder som virksomheden har kontrol over og er en fordel for virksomheden. Det kan være en stærk kernekompetence, godt brand, gode leder osv.
Muligheder er omstændigheder som din virksomhed ikke har kontrol over, men giver en fordel til din virksomhed. det kan være lovændringer, voksende eller rigere målgruppe, vejrændringer osv.
I din eksterne og interne analyse skal du komme frem til hvilken styrker og muligheder din virksomhed har og kan møde. Du kan bruge følgende modeller til at finde en virksomheds styrker og muligheder:
Interne modeller:
Eksterne modeller:
- Pestel analyse
- Porters 5 Forces
- Kunderejsen
Efter at have lavet en intern og ekstern virksomhedsanalyse og en SWOT analyse, kan du begynde med at lave din TOWS analyse og finde dine Maxi-Maxi strategier.
Coca Cola eksempel
Her er en SWOT analyse over Coca Cola:
Styrker | Svagheder | Muligheder | Trusler |
Stærkt brand | Høj sukkerindhold i nogle produkter | Stigende efterspørgsel efter sundere drikkevarer | Nye regler om sukkerindhold i drikkevarer |
Loyale kunder | | Potentiel ekspansion til nye markeder | Øget konkurrence fra alternative drikkevarer |
Forskellige produkt tilbud | | | |
Vi kan se på eksemplet foroven at Coca Cola har en del styrker. De har mange loyale kunder, et stærkt brand og et stort produktsortiment. Muligheder som Coca Cola kan udnytte er at der er en stigende efterspørgsel efter sundere drikkevarer og der er potentiel ekspansion til nye markeder.
Ved at kombinere muligheden med styrken, kan Coca Cola introducere nye sundere drikkevarer, investere i marketingkampagner for at fremme de sundhedsmæssige fordele ved disse produkter eller samarbejde med sundhedsorganisationer for at fremme sund hydrering. Disse nye produkter kan sælges til de nye markeder og dermed opnå en højere omsætning.
Læs mere om TOWS analyse
Vil du lære mere om TOWS analyse? Gennemse vores andre indlæg og opdater din viden indenfor TOWS analyse.