Porters generiske strategier

Porters generiske strategier

Forside » Blog » Porters generiske strategier

Porters generiske strategier omfatter 4 konkurrencestrategier, der hver især beskriver en måde, hvorpå en virksomhed kan konkurrere med andre udbydere på markedet. De 4 konkurrencestrategier er:

  • Omkostningsleder
  • Differentiering
  • Omkostningsfokus
  • Fokuseret differentiering
Porters generiske strategier

Som man kan se på modellen, så opdeles konkurrencestrategien på grundlag af følgende 2 valg:

  1. Vil virksomheden hellere udbyde deres produkt for hele markedet, eller kun til et bestemt markedssegment
  2. Vil virksomheden helst bruge så lave omkostninger som muligt, eller bruge lidt flere penge, på mere unikke produkter

Konkurrencestrategier

Omkostningsleder

Hvis en virksomhed primært konkurrerer på prisen og gerne vil ramme hele markedet, så er virksomhedens konkurrencestrategi, omkostningsleder. For en omkostningsleder kræver det stordriftsfordele, således at de variable produktionsomkostninger er lavere end konkurrenternes.
En omkostningsleder prøver altså at sælge til hele markedet for så få omkostninger som muligt.

Denne form strategi bliver primært brugt af virksomheder der befinder sig i et homogent marked, hvor prisen er det afgørende faktor.

Der er mange måder hvorpå en omkostningsleder, kan sænke deres omkostninger på. Omkostningsledere som netto og jysk har typisk en lavere enhedsomkostning, da de på grund af deres mange store indkøb har opnået lavere indkøbspriser hos deres leverandører.

Differentiering

Hvis en virksomhed prøver at tillægge et ekstra værdi i deres produkt, så produktet kan anses mere unikt blandt kunderne. Så skal virksomheden satse på differentierings konkurrencestrategi som konkurrencestrategi. Virksomhed vil altså skabe et unikt produkt i forhold til konkurrenternes produkter.

Denne form for strategi vil primært bruges af virksomheder der befinder sig i heterogene markeder. Dermed er det muligt at konkurrerer på alt muligt andet END prisen. Derfor er prisen ofte noget højere end konkurrenternes.

Ved denne konkurrencestrategi henvender virksomhedens produkter sig til hele markedet og målet er at få en så stor markedsandele som muligt.
Hvis en virksomhed sætter en relativ høj salgspris på produktet og de kan opnå en stor salgsvolumen, og hvis den samtidig kan holde et relativt lavt omkostningsniveau, så kan virksomheden virkelig tjene gode penge ved at anvende denne konkurrencestrategi.

Omkostningsfokus

Hvis en virksomhed ønsker at have en omkostningsfokuseret konkurrencestrategi, så ønsker de at have en speciel del af markedet for så få omkostninger som muligt. En virksomhed kan f.eks vælge at sælge kun til et bestemt markedssegment, det kan være til en bestemt gruppe kunder eller til en bestemt by.

Denne form strategi bliver primært brugt af virksomheder der befinder sig i et homogent marked, hvor prisen er det afgørende faktor.

En omkostningsfokuseret virksomhed er ofte en mindre udbyder på et marked, hvor der en omkostningsleder. I mange tilfælde, så er omkostningslederen også omkostningsfokus pro,ære konkurrent. Derfor er det vigtigt for en virksomhed med et omkostningsfokuseret konkurrencestrategi at være skarp på prisen. De kan typisk ikke konkurrere en omkostningsleder med større stordriftsfordele.

Fokuseret differentiering

Med denne konkurrencestrategi, satser en virksomhed på en mindre del af markedet med et højere pris.

Fokuseret differentiering er en konkurrencestrategi for de virksomheder, der har produkter der er meget præference præget og med en smal kundesegment. Typisk kan en virksomhed med præference præget produkter, f.eks. Porsche og Ferrari, opnå en højere salgspriser og dermed skabe en meget bedre indtjening.

Hvordan bruger man porters generiske strategier

Porters generiske strategier anvendes til at undersøge, hvordan en virksomhed burde opererer sig i branchen. Porters generiske strategier kan finde en virksomheds konkurrencemæssig fordel på baggrund af den generiske strategi, som virksomheden følger.

Her er et eksempel på porters generiske strategier. Nedenfor ses 4 danske supermarkeder og deres placering i forhold til deres generiske strategi.

  • Netto (Omkostningsfører)
  • Aldi (Omkostningsfokus)
  • Føtex (Differentiering)
  • Irma (Fokuseret differentiering)

Alle disse 4 virksomheder befinder sig i den samme branche. Men hver af disse supermarkedskæder har deres egen generiske strategi. Aldi og Netto er indstillet på at spare så meget som muligt. Aldi har dog et mindre målgruppe, mens Netto har et bredere målgruppe.
Føtex differentiere sig med de mange forskellige tilbud gennem specialbutikker i butikken, da Føtex både er et bageri, slagteri, delikatesse og mm. Føtex henvender sig til bredt til den danske forbrugere med tilbud til alt.
Irma er et eksempel på en virksomhed, der har valgt at gå efter et smallere målgruppe af kvalitetsbevidste forbrugere. Irma differentierer sig på kvalitetsprodukter og højere service end andre.

Hvis du vil læse mere om andre regnskabsanalyser, så kan du se dem her.

Gratis regnskabsprogram

Det kan være svært at holde styr på din økonomi, især når du er selvstændig eller driver en lille virksomhed

Det kan være stressende og tidskrævende at jonglere med regninger og fakturaer. For ikke at nævne, at det er let at begå fejl, som kan ende med at koste dig penge.

Billy.dk er her for at hjælpe. Med Billy.dk’s gratis online-faktureringsprogram kan du oprette og sende fakturaer på få minutter. Desuden hjælper Billy.dk dig med at holde styr på din økonomi ved automatisk at beregne moms og bogføre fakturaer.

Så hvad venter du på? Opret et gratis konto hos Billy.dk

Similar Posts

5 Comments

  1. Hey! I just noticed one other message in one other weblog that regarded like this. How are you aware all these items? That’s one cool post.

Leave a Reply

Your email address will not be published.