Dækningsbidrag

Hvad er dækningsbidrag?

Forside » Hvad er dækningsbidrag?

Hvad er dækningsbidrag? Dækningsbidrag er et af de mange vigtige nøgletal, som alle burde vide om deres virksomhed. Dækningsbidraget viser, hvor meget en virksomhed har tjent på ydelse eller vare, når de variable omkostninger bliver trukket fra omsætningen.

Dækningsbidrag formel

Ved beregning af dækningsbidrag formlen skal man trække variable omkostninger fra omsætningen. begge tal kan du finde i et virksomheds årsregnskab.

Dækningsbidrag formlen ser således ud:

Dækningsbidrag formel

Dækningsbidrag formlen viser altså, hvor meget penge et givent vare bidrager til at betale for alle virksomhedens faste omkostninger, som leje, lønninger, maskiner og mm. Derfor er målet at få et så højt dækningsbidrag som muligt, så der er flere penge til at dække de faste omkostninger.

Eksempel på dækningsbidrag formlen

Lad os sige at en virksomhed sælger deres produkt for 200 kr pr. stk. Men for at sælge denne produkt, er der forbundet et par omkostninger til den. Omkostningerne for denne produkt er:

Køb af delkomponenter = 40 kr
Emballage = 5
fragt = 12

Så nu har vi omsætningen for produktet (200 kr) og de variable omkostninger (40 + 5 + 12 kr). Nu kan vi beregne dækningsbidraget.

Dækningsbidrag

Det vil altså sige, at hver gang denne virksomhed sælger denne produkt, så får de indtjent 143 kr, som de kan bruge på de faste omkostninger, som løn, leje og mm.
Hvis dækningsbidraget ikke kan dække de faste omkostninger, vil det medføre underskud i virksomheden. Hvis dækningsbidraget omvendt overstiger de faste omkostninger, så vil der være overskud.

Hvad er Dækningsgrad

Dækningsgraden viser hvad den resterende del af omsætningen er i procent, når alle de variable omkostninger er dækket.

Kort sagt så viser dækningsgraden forholdet mellem en virksomheds omsætning, og de faste omkostninger en virksomhed har. Ved at beregne dækningsgraden kan virksomheden se, hvor mange penge der er til at betale de faste omkostninger. Dækningsgraden er et meget udbredt nøgletal.

Dækningsgrad formel

Dækningsgrad formlen beregnes ved at dividere dækningsbidraget med omkostningerne. Omkostningerne kan man finde i et virksomheds regnskab. Dækningsbidraget skal man dog regne sig frem til.

Dækningsgraden formlen ser således ud:

dækningsgrad formel

Hvis du vil læse mere om hvad afkastningsgrad eller porters generiske strategier, så kan du se dem her.

Dækningsbidrag i det virkelige liv

Dækningsbidraget er et powerfuld nøgletal at kende til ude i det virkelige liv. Ved at udregne dækningsbidraget kan du kende til virksomhedens profibilitet og udføre bedre strategiske beslutninger. Her er nogle eksempler på hvordan dækningsbidrag kan bruges:

  1. Pris beslutninger: Ved at forstå et produkt dækningsbidrag kan virksomheden udføre bedre beslutninger angående prisen. F.eks hvis et produkt har et højt dækningsbidrag kan virksomheden have muligheden for at forhøje deres priser på deres produkter uden at miste meget af efterspøgslen.
  2. Produkt mix: Ved at analysere hver produkts dækningsbidrag, kan virksomheder tag bedre beslutninger om hvilken produkter giver de største profitter. På den måde kan virksomheder sætte mere fokus på de mest profitable produkter og måske fjerne de mindre profitable produkter.
  3. Cost management: Ved at kende de variable omkostninger for hver produkt, kan virksomheder identificere muligheder hvor de kan reducere omkostninger og dermed forhøje profitten.
  4. Identificere tabende produkter: Ved at samligne dækningsbidraget for hver produkt, kan virksomheder identificere produkter der ikke er profitable og dermed komme af med dem.
  5. Budget og salgsprognoser: Ved at analysere tidligere års dækningsbidrags dataer, kan en virksomhed komme med mere præcise forudsigelser om fremtidige profitter og bruge disse salgsprognoser til at lave mere effektive budgetter.
  6. Vurdering af profibilitetten i de forskellige salgskanaler: Ved at analysere dækningsbidraget af produkter solgt gennem de forskellige salgskanaler kan virksomheder identificere, hvilken salgskanal, der er de mest profitable og dermed have en længeregående samarbejde med dem. Med mindre profitable salgskanaler, kan man vælge at vælge dem helt fra i fremtiden.

Disse er bare et par eksempler på hvordan dækningsbidraget kan bruges i den virkelige verden. Ved regelmæssigt at tjekke og analysere sine dækningsbidrag, kan virksomheder fortage bedre og værdifulde indsigt i sin virksomhed. Dermed kan de lave bedre strategiske beslutninger der kan forbedre rentabiliteten i virksomheden.

Gratis regningsprogram

Virksomhedsejere skal bruge en masse tid på administrative opgaver som fakturering, afregne moms og bogføring af regninger.

Disse administrative opgaver kan tage meget tid, og det er svært at holde styr på det hele, når du har travlt med at drive din virksomhed.

Billy.dk er her for at hjælpe. Billy.dk tilbyder et gratis faktureringsprogram, der gør det nemt at sende fakturaer, afregne moms og bogføre regninger med få klik, helt gratis. Desuden er programmet sikkert og nemt at bruge.

Så hvad venter du på? Opret et gratis konto hos Billy.dk

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *