ansoffs vækstmatrice

Ansoffs vækstmatrice

Forside » Blog » Ansoffs vækstmatrice

Når man taler om strategier, så handler det altid om at opnå vækst. Disse former for strategi kaldes vækststrategi. I dette indlæg kan du blive klogere på en af de mest populære og brugt vækstmatricer, Ansoffs vækstmatrice

Hvad er ansoffs vækstmatrice

Ansoffs vækstmatrice er en strategi, der skal give en virksomhed styrke til at vinde markedsandele på forskellige områder.

Grunden til at det er vigtigt for en virksomhed at have en vækststrategi er, at man kan på den måde finde den bedste konkurrenceevne for virksomheden. Uden en vækststrategi kan din virksomhed miste markedsandele.

Vækstmulighederne kan opdeles i 2 overordnede dimensioner: marked og produkt. Her opdeles hver dimension i yderligere 2 dimensioner: nuværende og nye.
Heraf er der skabt 4 forskellige vækststrategier:

Ansoffs vækstmatrice
Ansoffs vækstmatrice

Vækststrategier

På grundlag af de 4 dimensioner, har ansoffs skabt 4 forskellige vækststrategier. De 4 vækststrategier er:

  • Markedsindtrængning
  • Markedsudvikling
  • Produktudvikling
  • Diversifikation

Alle disse vækststrategier er kendetegnet ved, at virksomheden står overfor særlige udfordringer, som kræver en veltilrettelagt sammensætning af de 4 handlingsparametre, product, promotion, price og place.

Markedsindtrængning

Markedsindtrængning er en vækststrategi, hvor virksomheden forsøger at øge salget af sit eksisterende produkt til deres nuværende markeder. Der er mange måder hvorpå, virksomheden kan øge salget for deres nuværende marked. De kan eksempelvis øge afsætningen af der varer eller øge prisen. Virksomheden kan også prøve på at fange konkurrenternes markedsandele.

Denne vækststrategi er nok det nemmeste strategi, da virksomheden ikke står overfor nye konkurrenter eller nye markeder, men denne vækststrategi har også det mindste vækstpotentiale. Virksomheden vil udelukkende stå over for kendte kendte markedsforhold og virksomheden vil primært bearbejde med handlingsparametrene Price og promotion.

Markedsudvikling

Markedsudvikling er en vækststrategi, hvor en virksomhed forsøger at skabe vækst ved at sælge deres nuværende produkt på et helt nyt marked. Virksomheden ønsker ikke at sælge på et marked som de allerede sælger til. Et nyt marked kan enten være et nyt geografisk sted eller til en helt anden målgruppe. Der findes mange forskellige markeder, som en virksomhed kan sælge til.

Med denne vækststrategi kan omsætningen og afsætningen godt falde i starten, da man først skal promovere deres produkt til de nye kunder, men når promoveringen er færdig og den nye marked har skabt kendskab til produktet, så vil omsætningen og afsætningen stige.
Virksomhed vil ved brug af denne strategi primært arbejde med handlingsparametrene, Product, Price og Promotion

Produktudvikling

Produktudvikling er en vækststrategi, hvor virksomheden prøver at sælge nyt produkt til deres nuværende marked. Virksomheden ønsker altså at introducere et helt nyt produkt, som deres nuværende marked ikke har kendskab til. Man ser ofte store virksomheder som Arla altid lave en ny variant af deres mejeriprodukter, som de så sælger til deres nuværende marked.

Med denne vækststrategi er der en meget stor usikkerhed omkring afsætningsmulighederne.
Med denne vækststrategi vil virksomheden i primært arbejde med handlingsparametrene, Product, Place og Promotion.

Diversifikation

Med Diversifikation som vækststrategi prøver virksomheden at sælge et helt nyt produkt til et nyt marked. Denne vækststrategi er det sværeste og dyreste at udføre. Diversifikation er helt klart den vækststrategi med den største vækstpotentiale, med høj risiko kommer der høje gevinster. Virksomheden vil med diversifikation strategi bearbejde markedet med alle 4 handlingsparametre.

Mere ligesom ansoffs vækstmatrice

Hvis du fandt ansoffs vækstmatrice spændende, så vil du også kunne lide at læse om porters generiske strategi eller du kan også læse om hvordan man udfører en regnskabsanalyse her.

Gratis regningsprogram

Virksomhedsejere skal bruge en masse tid på administrative opgaver som fakturering, afregne moms og bogføring af regninger.

Disse administrative opgaver kan tage meget tid, og det er svært at holde styr på det hele, når du har travlt med at drive din virksomhed.

Billy.dk er her for at hjælpe. Billy.dk tilbyder et gratis faktureringsprogram, der gør det nemt at sende fakturaer, afregne moms og bogføre regninger med få klik, helt gratis. Desuden er programmet sikkert og nemt at bruge.

Så hvad venter du på? Opret et gratis konto hos Billy.dk

Similar Posts

2 Comments

  1. I had this content saved some time before but my computer crashed. I have since gotten a new one and it took me a while to come across this! I also in fact like the design though.

Leave a Reply

Your email address will not be published.