SWOT analyse: Trusler
Mange virksomheder møder utallige trusler som de ikke kender til. Dette er et stort problem blandt mange virksomheder. Ved at udføre en SWOT analyse, kan din virksomhed finde alle de trusler som de ikke har mødt endnu. I dette indlæg vil vi særligt, vise hvor du kan finde truslerne i din virksomhed, før de møder dem.
Ekstern analyse
Før du kan begynde med at udføre din SWOT analyse, skal du både have lavet en ekstern og en intern analyse færdig. Når man skal finde trusler, skal disse findes ved en ekstern analyse. Ekstern virksomhedsanalyse modeller kan være, Pestel analyse, Porters 5 forces eller Porters Generiske Strategier.
I den eksterne analyse skal du komme frem til, hvilken trusler der er i markedet. Trusler er altså omstændigheder, som virksomheden ikke er i kontrol over, men er ufordelagtigt. Det kan være nye love eller nye trends på markedet.
Hvilken trusler kan en virksomhed møde?
Som sagt tidligere, så er trusler omstændigheder, som din virksomhed ikke har kontrol over, men er ufordelagtigt. For eksempel for festival arrangementer, så vil regnvejr være et omstændighed, som de ikke er i kontrol men har et negativ indvirkning på deres virksomheder. Ved at kende denne trussel, kan man finde på måder hvorpå, de kan imødekomme truslen. Det kan eksempelvis være ved at flytte festivalen indendørs.
Andre eksterne forhold der kunne være en trussel for din virksomhed kan være trends, faldende eller fattigere målgruppe, lov og skatteregler ændringer og meget mere.
TOWS
Med en TOWS analyse, kan du komme med strategier til hvordan du kan undgå truslerne.
Som du kan se på billedet, så kan truslerne kombineres med enten en virksomheds styrke eller svaghed. Hvis truslen kombineres med en svaghed, så kaldes det en Mini-Mini strategi. Modsat hvis truslen kombineres med en styrke, så kaldes strategien Maxi-Mini strategi.
Coca Cola Eksempel:
Her er en SWOT analyse over Coca Cola:
Styrker | Svagheder | Muligheder | Trusler |
Stærkt brand | Høj sukkerindhold i nogle produkter | Stigende efterspørgsel efter sundere drikkevarer | Nye regler om sukkerindhold i drikkevarer |
Loyale kunder | | Potentiel ekspansion til nye markeder | Øget konkurrence fra alternative drikkevarer |
Forskellige produkt tilbud | | | |
Ved at bruge en TOWS analyse, kan vi kombinere truslerne med virksomhedens svagheder og styrke. På den måde kan virksomheden forhindre truslen i at skade dem
Vi kan se på vores SWOT analyse eksempel, at 2 af Coca Colas største trusler er, at der er kommet nye regler om sukkerindhold i drikkevarer og det andet trussel er at der er øget konkurrence fra alternative “sundere” drikkevare. Truslen “nye regler om sukkerindhold i drikkevarer”, kan kombineres med Coca Colas svaghed, “for højt sukkerindhold i nogle produkter”. Coca Cola kan komme med nye “sundere” drikkevarer, med lavere sukkerindhold. På denne måde kan de både overholde de nye sukkerindhold regler og få nedsat sukkerindholdet i deres nye produkter.
Læs mere om SWOT
Hvis du vil læse mere om SWOT analyse. Så kan du læse følgende indlæg om SWOT analyse
One Comment