Guide til det perfekte eksterne analyse
Med en ekstern analyse er målet at forstå en virksomheds eksterne forhold og fange mulighederne og undgå trusler der befinder sig ude på markedet. Der findes adskillige eksterne analyse modeller der kan hjælpe dig med at identificere problemer og muligheder. Nogle af de bedste eksterne analyse modeller er:
- PESTEL Analyse
- Porters Generiske Strategier
- Portes 5 Forces
- Konkurrentanalyse
- Kundeanalyse (SMP)
Eksterne analyser skal ende ud i en SWOT analyse og TOWS analyse, så du kan kommer med strategiske begrundelser til hvordan du kan forbedre en virksomheds eksterne forhold. Her er et godt udlæg i hvordan et godt ekstern analyse kan se ud.
Ekstern analyse
- Start ud med at udføre research over virksomheden og dens industri. Saml informationer om produkter, service, kunder, markedet konkurrenter, markedstrends osv.
- Analysér landet vha. PESTEL. Hvis du er helt ny i virksomheden eller din virksomhed overvejer at flytte til et helt andet land, er PESTEL analysen din bedste ven. PESTEL analysen hjælper dig med at forstå de politiske, økonomiske, sociale, teknologiske, lovmæssige og miljømæssige faktorer i et land der har en indflydelse på din virksomhed.
- Efter PESTEL analyse, skal du begynde med at analysere markedet, som din virksomhed befinder sig i. Nok det bedste eksterne analyse model til analyse af markeder er Porters 5 forces. Porters 5 Forces hjælper dig med at forstå, trussel fra nye udbydere, køberen forhandlingsstyrke, Konkurrence fra substituerende produkter og Leverandørens forhandlingsstyrke.
- Udføre en konkurrentanalyse. Med en konkurrent analyse analysere du virksomhedens nærmeste konkurrenter. Med en konkurrentanalyse forstår du virksomhedens virksomhedens markedsposition bedre og identificere områder hvor de har konkurrencemæssige fordele eller ulemper over konkurrenterne.
- En kundeanalyse udføres nu. Med en kundeanalyse som SMP, segmentere du dine kunder i grupper og derfra vælger den kundegruppe som er bedst for din virksomhed. Det kan være kunder med flest penge, køber oftest, mindst klager eller andet. Med en kundeanalyse kan du bedre tilpasse dine produkter efter dine kunders behov og ønsker og dermed have en bedre chance for at sælge til dem.
- Efter du har færdiggjort din eksterne analyse og evt. interne analyse skal du bruge SWOT analysen til at evaluere virksomhedens styrker, svagheder, muligheder og trusler. Dette hjælper dig med at forstå hvilken eksterne forhold problemer en virksomhed har og hvordan disse kan fixes.
- Til sidst skal det hele sluttes af med en TOWS analyse. Her kommer du med strategiske løsninger, forbedringer og begrundelser til hvordan du vil forbedre virksomheden med dine tiltag.
Hvis du udføre disse eksterne analyser grundigt. Vil du med garanti komme med strategiske forbedringer som vil forbedre enhver virksomhed. En ekstern analyse skal suppleres med en intern analyse. Så du kan opnå det mest vækst og gevinster i din virksomhed. Som sagt før, så skal din interne og eksterne analyser ringe ud til en SWOT analyse, som så derefter ender ud i en ekstern analyse.
Hvis du gerne vil have en mere dybdegående forståelse for hver eksterne analyse modeller, kan du læse følgende indlæg:
Gratis regningsprogram
Virksomhedsejere skal bruge en masse tid på administrative opgaver som fakturering, afregne moms og bogføring af regninger.
Disse administrative opgaver kan tage meget tid, og det er svært at holde styr på det hele, når du har travlt med at drive din virksomhed.
Billy.dk er her for at hjælpe. Billy.dk tilbyder et gratis faktureringsprogram, der gør det nemt at sende fakturaer, afregne moms og bogføre regninger med få klik, helt gratis. Desuden er programmet sikkert og nemt at bruge.
Så hvad venter du på? Opret et gratis konto hos Billy.dk