Guide til det perfekte eksterne analyse

Guide til det perfekte eksterne analyse

Med en ekstern analyse er målet at forstå en virksomheds eksterne forhold og fange mulighederne og undgå trusler der befinder sig ude på markedet. Der findes adskillige eksterne analyse modeller der kan hjælpe dig med at identificere problemer og muligheder. Nogle af de bedste eksterne analyse modeller er: Eksterne analyser skal ende ud i en SWOT…

Guide til det perfekte intern analyse

Guide til det perfekte intern analyse

Med en intern analyse er målet at forstå en virksomheds interne forhold og komme med strategiske løsninger og forbedringer. Der findes adskillige interne analyse modeller der kan hjælpe dig med at identificere problemet. Nogle af de bedste interne analyse modeller er: Interne analyser skal ende ud i en SWOT analyse og TOWS analyse, så du…

Find din markedsførings og salgskanaler med BMC

Find din markedsførings og salgskanaler med BMC

Kanaler er en essentiel del af BMC modellen og til din interne analyse. Kanaler i BMC modellen giver et indblik i hvordan en virksomhed sælger sine produkter og hvordan de får kommunikere deres værditilbud til kunden. B2B eller B2C Der findes flere former for salgskanaler som en virksomhed kan bruge. Nok det første en virksomhed…

Identificere og forstå dit kundesegment i BMC

Identificere og forstå dit kundesegment i BMC

Kundesegment er en af de vigtigste blokke i BMC modellen og din interne analyse. Kundesegmentet repræsentere de specifikke grupper af kunder som en virksomheder gerne vil sælge deres produkter og services til. At Forstå og identificere en kundesegment er et essentielt del ved udbyggelse af et succesfuld forretningsmodel. Ved at fokusere mod et specifikt gruppe…

Hvad er værditilbud?

Hvad er værditilbud?

Værditilbuddet er det midterste blok i BMC modellen og nok også det allervigtigste. En virksomheds værditilbud er en service eller produkt der er unikt eller svært at efterligne. Værditilbuddet fortæller fordelene ved en virksomheds produkt. I midten af BMC modellen kan vi se værditilbuddet (Value Proposition). Her kommer det værdi virksomheden giver til kunden. Værditilbuddet…

BMC Model

BMC Model

Business Model Canvas, eller bedre kendt som BMC modellen, er et visuelt værktøj, der bruges til at kortlægge og analysere en virksomheds forretningsmodel. BMC modellen hjælper virksomheder med at forstå og kommunikere deres værditilbud, kundesegmenter, indtægtsstrømme og ressourcer, der er nødvendige for at skabe og levere værdi til kunden. BMC modellen består af ni indbyrdes…

Hvad er PESTEL analyse?

Hvad er PESTEL analyse?

En PESTEL analyse er et værktøj, der bruges af virksomheder og organisationer til at identificere og analysere de vigtigste eksterne faktorer, der potentielt kan påvirke deres drift. Disse faktorer er ofte grupperet i seks brede kategorier: Ved at forstå de vigtigste drivkræfter og tendenser inden for hver af disse kategorier, kan virksomheder træffe bedre informerede…

DuPont pyramiden

DuPont pyramiden

Dupont pyramiden viser sammenhængen mellem afkastningsgraden, overskudsgraden og aktivernes omsætningshastighed. Afkastningsgraden er det overordnede nøgletal for en virksomheds rentabilitet. Ved at bruge dupont pyramiden, kan man aflæse hvilke regnskabsposter der påvirker overskudsgraden, aktivernes omsætningshastighed og også afkastningsgraden. Dupont pyramiden går perfekt sammen men en rentabilitetsanalyse. lige efter du har udføre rentabilitetsanalysen (læs om rentabilitetsanalyse her),…

Ansoffs vækstmatrice

Ansoffs vækstmatrice

Når man taler om strategier, så handler det altid om at opnå vækst. Der findes i alt 2 former for vækst. Organisk eller uorganisk vækst. Strategier der omhandler vækst kaldes vækststrategier. I dette indlæg kan du blive klogere på en af de mest populære og brugte vækstmatricer, Ansoffs vækstmatrice Hvad er ansoffs vækstmatrice Ansoffs vækstmatrice…

Porters generiske strategier

Porters generiske strategier

Porters generiske strategier er en ekstern analyse model, der omfatter 4 konkurrencestrategier, der hver især beskriver en måde, hvorpå en virksomhed kan konkurrere med andre udbydere på markedet. De 4 konkurrencestrategier er: Som man kan se på porters generiske strategier, så opdeles konkurrencestrategien på grundlag af følgende 2 valg: Konkurrencestrategier Som tidligere sagt, så indeholder…