SWOT analyse: Muligheder
Mange virksomheder overser de mange muligheder de har for at opnå potentielt vækst og succes. Ved at udføre en SWOT analyse, kan du finde alle de muligheder, som din virksomhed kan opnå. I dette indlæg vil vi have især fokus på hvordan din virksomhed vha. en SWOT analyse kan finde sine muligheder.
Ekstern analyse
Før du kan begynde med at udføre din SWOT analyse, skal du både have lavet en ekstern og en intern analyse færdig. Når man skal finde muligheder, skal disse findes ved en ekstern analyse. Ekstern virksomhedsanalyse modeller kan være, Pestel analyse, Porters 5 forces eller Porters Generiske Strategier.
I den eksterne analyse skal du komme frem til, hvilken muligheder der er i markedet. Muligheder er altså omstændigheder, som virksomheden ikke er i kontrol over, men kan være fordelagtigt. Det kan være nye love eller nye trends på markedet.
Hvilken muligheder kan en virksomhed have
Som sagt tidligere, så er muligheder omstændigheder, som din virksomhed ikke har kontrol over. For eksempelvis E-handel virksomheder, så er et mulighed, at flere og flere danske bruger handler over internettet. Med denne information, kan en E-handel virksomhed overveje at opgradere deres sortiment på deres hjemmeside.
Andre eksterne forhold der kunne være til fordel for din virksomhed kan være vejrændringer, voksende og rigere målgruppe, lov og skatte regler ændringer og meget mere. Selvfølgelig er det forskelligt for virksomhed til virksomhed om hvad der er en positiv mulighed eller ej.
TOWS
Med en TOWS analyse, kan du komme med strategier til hvordan du vil gribe mulighederne.
Som du kan se på billedet, så kan mulighederne kombineres med enten en virksomheds styrke eller svaghed. Hvis muligheden kombineres med en svaghed, så kaldes det en Mini-Maxi strategi. Modsat hvis muligheden kombineres med en styrke, så kaldes strategien Maxi-Maxi strategi.
Coca Cola Eksempel:
Her er en SWOT analyse over Coca Cola:
Styrker | Svagheder | Muligheder | Trusler |
Stærkt brand | Høj sukkerindhold i nogle produkter | Stigende efterspørgsel efter sundere drikkevarer | Nye regler om sukkerindhold i drikkevarer |
Loyale kunder | | Potentiel ekspansion til nye markeder | Øget konkurrence fra alternative drikkevarer |
Forskellige produkt tilbud | | | |
Ved at kombinere mulighederne med virksomhedens svagheder og styrke, kan Coca Cola opnå enormt vækst. I Coca Colas eksempel kan vi se at der i markedet er stigende efterspørgsel efter sundere drikkevarer. Coca Cola styrke er at de har et stærkt brand og mange loyale kunder. Ved at kombinere muligheden med styrken, kan Coca Cola introducere nye produkter med lavt sukkerindhold, investere i marketingkampagner for at fremme de sundhedsmæssige fordele ved disse produkter eller samarbejde med sundhedsorganisationer for at fremme sund hydrering.
Læs mere om SWOT analyse
Hvis du vil læse mere om SWOT analyse. Så kan du læse følgende indlæg om SWOT analyse
One Comment