Identificere og forstå dit kundesegment i BMC
Kundesegment er en af de vigtigste blokke i BMC modellen og din interne analyse. Kundesegmentet repræsentere de specifikke grupper af kunder som en virksomheder gerne vil sælge deres produkter og services til. At Forstå og identificere en kundesegment er et essentielt del ved udbyggelse af et succesfuld forretningsmodel. Ved at fokusere mod et specifikt gruppe kunder, kan virksomheder skræddersy deres produkter til at møde lige bestemt den målgruppes ønsker og behov, hvilken kan føre til et øget kundetilfredshed og loyalitet.
B2B eller B2C
Det første du skal overveje eller undersøge er om virksomheden sælger deres produkter til andre virksomheder (B2B) eller sælger direkte til kunderne (B2C) eller måske sælger de både til andre virksomheder og direkte til kunder. Ved bestemmelse af dette er der et par vigtige faktorer som en virksomhed burde overveje.
Den 1. vigtige faktor er arten af produktet eller servicen er. Nogle produkter og services fungere kun til B2B kunder såsom marketingrådgivning, industrielle udstyr og software. Mens andre produkter passer mere til B2C, det kan være fødevare, legetøjer osv. Det er vigtigt at virksomheden omhyggeligt vurdere af hvilken art deres produkter eller service er.
En anden ting som virksomheder burde overveje er deres marked. Ofte med B2B salg er der længere og mere komplekst salgscyklusser, da det kan tag tid at få oprettet relationer med potentielle forretningspartnere og forhandle kontrakter med dem. B2C er dog hurtigere og er mere transaktionsbaseret. En virksomhed bør overveje præferencerne og adfærden på sit målmarked for at afgøre, hvilken salgsmodel der er mest passende.
En sidste ting en virksomhed burde overveje er hvilken ressourcer og kompetencer et virksomhed har in-house. Har virksomhedem et godt salgs hold der er gode til at skabe relationer med andre virksomheder. Så er der store fordele i at sælge deres produkter i B2B markedet.
Kundesegment
Der er mange måder hvorpå en virksomhed kan identificere deres kundesegment på. Den mest populære måde er ved at gruppere deres målgruppe i grupper, såsom alder, køn, inkomst, geografisk lokaiton, virksomhedsstørelse osv. F.eks, hvis en virksomhed sælger high-end modetøj, så kunne en relavant kundesegment være unge, professionelle med en høj indkomst.
En anden måde hvorpå en virksomhed kan identificere sin målgruppe på er ved at basere det på målgruppens behov og ønsker. F.eks, for en virksomhed der sælger sundhed og wellness produkter, burde gå efter individuelle der har interesse eller behov for disse produkter.
Når en virksomhed har identificeret deres kundesegment, skal virksomheden derefter udbygge et stærk værditilbud der taler direkte til kundesegmentets ønsker og behov. Et værditilbud burde være forståeligt og komme med fordele som en virksomheds produkter giver til kundesegmentet. Et værditilbud kan hjælpe dit kundesegment til at forstå hvordan jeres produkter differentiere sig fra konkurrenternes og tilfredstiller deres behov og ønsker.
Kundesegment er et vigtigt element af BMC modellen. Ved at identificere dit kundesegment, kan virkomheden lave et value proposition og produkter, der lige præcis rammer din målgruppes behov og ønsker. Dette kan lede til en øget kundetilfredshed og loyalitet, hvilket er et nøglefaktor i virksomhedssucces.
One Comment