Værditilbud

Hvad er værditilbud?

Værditilbuddet er det midterste blok i BMC modellen og nok også det allervigtigste. En virksomheds værditilbud er en service eller produkt der er unikt eller svært at efterligne. Værditilbuddet fortæller fordelene ved en virksomheds produkt.

BMC model
BMC modellen

I midten af BMC modellen kan vi se værditilbuddet (Value Proposition). Her kommer det værdi virksomheden giver til kunden. Værditilbuddet kan være alt fra super billige produkter, kvalitet, forbedret produktivitet, bekvemmelighed, mange års erfaring og meget mere. Et stærkt værditilbud kommunikerer klart de specifikke måder, hvorpå et produkt eller en service opfylder en kundes behov og ønsker.

En måde at tænke et værditilbud på er, som at give et løfte til sine kunder. Værditilbuddet er altså en erklæring om den værdi, som en virksomheds produkt eller service skal levere. En værditilbud burde derfor være specifikt og actionable. Værditilbuddet bør klart forklare fordelene en kunde kan forvente at modtage ved at vælge virksomhedens produkt eller service.

At skabe et stærk værditilbud kan være en afgørende del af BMC’en. Det kræver at du har nok informationer om din målgruppe behov og ønsker og at din virksomheds produkt eller service har noget unikt at levere til målgruppen, som opfylder disse behov og ønsker.
Virksomheder burde derfor brug tid på at analysere deres målgruppe.

Value Proposition Canvas

Value Proposition Canvas er et værktøj skabt af Alexander Osterwalder og Yves Pigneur der hjælper virksomheder med at desgine og udvikle et stærkt værditilbud. Value Proposition Canvas er opdelt i 2 dele. Første del er at klaregøre virksomhedens kunder ønsker og behov. I den anden del kommer man ind på hvordan virksomheder udfylder kundens ønsker og behov.

Value Proposition Canvas

Man starter altid med at opfylde kunde profilen:

Customer jobs:
Customer jobs er ting som dine kunder prøver at får opfyldt i deres liv. Et customer jobs kan være en opgave de prøver at løse, et problem de prøver at løse eller et behov de prøver at tilfredsstille.

Customer pains:
Customer Pains er ting der irritere dine kunder før, imens og efter de er igang med at udføre jobbet. Customer pains kan også være risikoer som potentielt kan have et dårligt udfald.

Customer gains:
Customer gains er det udfald eller fordel som en virksomhed gerne vil have opnået. Nogle gains kan være noget som dine kunder forventer af produktet, mens andre gain er uventet.

Når du har fundet alle dine customer jobs, pains og gains. Skal du finde ud af hvordan du udfylder disse behov, vha. en value map. I Value mappen er der også 3 dele man skal have opfyldt.

Produkt og service:
Her lister du bare de ting som virksomheden sælger, som skaber værdi og opfylder dine kunder ønsker og behov som du fandt tidligere.

Pain relievers:
Pain relievers beskriver hvordan et produkt eller service lindre dine customers pains. Her skal du specifikt beskrive hvordan dit produkt lindre customer pains før, imens og efter de er igang med deres job.

Gain creator:
Gain creator beskriver hvordan dit produkt eller service skaber customer gains. Her kommer du op med hvordan dit produkt/service skaber de forventlige og uforventet gain creators fra dine kunder.

Eksempel med Microsoft

Microsoft er en af de største og ledende virksomheder inden for teknologi. Microsoft har en lang historie med at udvikle og innovere produkter og services der hjælper virksomheder og individuelle personer med at arbejde mere smart og effektivt.

Microsoft tilbyder et kraftige, nem at bruge og produktive værktøjer der hjælper både små og store virksomheder, studerende og enkelte personer til at arbejde smartere og mere effektivt. Microsofts office 365 indeholder alle de populære programmer, såsom Word, Excel og Powerpoint. Derudover har Microsoft også email systemer, online lagering og samarbejds værktøjer. Med office 365 kan du få adgang til dine programmer på enhver enhed, hvor som helst og når som helst.

Med Microsofts, behøver kunder kun et enkelt program til at få adgang til Word, Excel og Powerpoint. Og med Microsoft meget nemme program kan enhver person nemt og hurtigt bruge det.

Microsofts værditilbud er at gøre livet nemmere for både virksomheder og også studerende. Du kan finde alle dine dokumenter på alle dine enheder og det hele gemmes automatisk online.

Konklusison

En værditilbud er et erklæring som forklare virksomhedens værdier og fordele ved deres produkter og service til deres kunder. At udvikle et stærkt værditilbud kræver en stor analyse af virksomhedens målgruppe ønske og behov.

Similar Posts

2 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *